Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spårvagnen kommer inte att rulla

/
  • Spårvagnssällskapets nedläggningsbeslut ska bekräftas på ytterligare ett möte i maj. Därefter återstår bara att forsla spårvagnar och övrigt material till Malmköping för förvaring.

Nu ger Spårvagnssällskapet upp. Det blir ingen museispårväg i Gävle.

– Mejlet från Gävle kommun blev spiken i kistan. Styrelsen orkar inte längre, säger avgående ordförande Mats Nauwelaertz de Agé.

Annons

På årsmötet nyligen beslöt medlemmarna att lägga ner Spårvagnssällskapet i Gävle. Det obefintliga stödet från kommunen har gjort att spårvagnsentusiasterna tröttnat.

– Vi har uppvaktat kommunen i omgångar och hade undertecknat en avsiktsförklaring, men det har förhalats hela tiden, säger Mats Nauwelaertz de Agé.

Samma dag som sällskapet skulle ha sitt årsmöte kom det slutliga beskedet från kommundirektören Göran Arnell, som i ett mejl meddelade att kommunen inte kommer att ge sällskapet några bidrag.

– I dag finns inga beslut eller öppna ärenden kring stöd till Spårvagnssällskapet från kommunstyrelsen. Det går inte heller att återfinna några sådana satsningar för de närmaste fyra åren, skrev Göran Arnell i brevet.

När Spårvagnssällskapet i Gävle startades 2006 hade man stora planer. Sällskapet räknade med att kunna fira 100-årsjubileet av Gävles första spårvagnar med att starta spårvagnstrafik mellan Järnvägsmuseet och Gasklockorna 2009.

Men idag finns inte ens spåret till Gasklockorna kvar. Spåret revs upp i samband med att marken vid Stenborgskanalen sanerades och kommer inte att läggas tillbaka.

Ansvaret för detta faller på Trafikverket, säger Lennart Emretsson på Tekniska kontoret.

– Vi har frågat Trafikverket, men de har ingen kund där och inget intresse av spåret, säger Lennart Emretsson.

För kommunalrådet Carina Blank, S, är det borttagna spåret huvudskälet till att kommunen inte vill stödja Spårvagnsällskapet.

– Att lägga tillbaka spåret är jättedyrt, och vi är inte huvudman så det går inte, säger hon.

Det skulle vara roligt om Gävle hade en museispårväg, tycker Carina Blank, men det kan inte vara kommunen som står för kostnaden, säger hon:

– Tyvärr är det otroligt tufft för alla föreningar som har dyra saker, som spårvagnar eller som Briggen Gerda, och inte har några intäkter. Man måste se till att man har intäkter, säger Carina Blank.

Spårvagnssällskapets nedläggningsbeslut ska bekräftas på ytterligare ett möte i maj.

Därefter återstår bara att forsla spårvagnar och övrigt material till Malmköping för förvaring.

– Det är synd, för man ser vilken succé museispårvagnar gör i andra städer som i Stockholm. Men Gävle vill tydligen inte ha någon, säger Mats Nauwelaertz de Agé.

Mer läsning

Annons