Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sponsor stöttar klubben

GÄVLE
- Vi är bestörta, och lider med föreningen. Men vi gör allt för att stötta Brynäs. Det som har hänt nu påverkar inte vårt avtal på något sätt.

Annons
Det säger Åsa Hellberg på Kraft Foods, en av Brynäs största och mest långvariga sponsorer, med Gevalia som ett av varumärkena i koncernen.

Avgörande kontakter
Brynäs har över 200 sponsorer, allt ifrån små lokala företag till stora koncerner som Sandvik och Kraft Foods.
Inkomsterna från sponsorerna och försäljning av reklamplatser står för nästan hälften av klubbens intäkter, och kontakterna med sponsorerna är avgörande för klubben.
- Vi har ett tätt och intensivt samarbete, som fungerar jättebra, säger Åsa Hellberg, som på ett tidigt stadium fick information om misstankarna om ekonomiska oegentligheter i klubben.
- Vi har stora krav på klubben, och ett krav är att vi inte ska bli tagna på sängen. Det har de skött jättebra.
Kraft Foods skriver ettårsavtal med Brynäs, en omfattande procedur där villkoren regleras noga, både sponsorernas insats och klubbens skyldigheter.

"Känslor för Brynäs"
När en klubb drabbas av att en anställd lurar föreningen på pengar är det en intern fråga, och inget som påverkar förhållandet till sponsorerna, enligt Åsa Hellberg.
Kraft Foods har i sina avtal heller inga sportsliga krav på Brynäs, även om Åsa Hellberg hoppas att laget går till slutspel den här säsongen.
- Vi är inga sponsorer som jublar i medvind och spottar i motvind. Vi har alla starka känslor för Brynäs, efter 29 år som huvudsponsor.
Hon är medveten om det kärva ekonomiska läget för klubben och kraven på att snabbt vända ett ekonomiskt minus till ett plus.
- Men det här ska inte avgöra den frågan. Om jag fick önska något vore det att det kom mer folk till matcherna. Det skulle kunna lösa hela problemet, säger Åsa Hellberg.

SVEN-OLOF EKMAN
026 - 15 96 42
svenolof.ekman@gd.se

Mer läsning

Annons