Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor risk att Gävle förfaller

GÄVLE En förfallen stad. Så drastiskt beskriver Tekniska kontoret konsekvenserna av att behöva spara in ytterligare 12,5 miljoner kronor nästa år på sin driftsbudget på totalt 150 miljoner kronor, efter de hårda nedskärningar som gjordes redan i år.

Annons
På onsdag ska politikerna i tekniska nämnden ta ställning till vad som ska göras.
De ställs inför fyra olika alternativ: att spara på kollektivtrafiken, att spara på gator och parker, att spara på fastigheter, eller att begära mer pengar från kommunstyrelsen.
Det är kraftiga nedskärningar det handlar om.
Om man sparar 12,5 procent på busstrafiken innebär det att var fjärde buss slutar gå - något som för många skulle stjälpa hela vardagen över ända, skriver tekniske direktören David Eldrot i underlaget till nämnden.
Om man sparar lika mycket på gator och parker innebär det att en tredjedel av de pengar som läggs på gatubelysning, gatuunderhåll, parkskötsel, renhållning och offentliga toaletter försvinner. Resultatet blir kapitalförstöring och att staden förfaller.
Om man sparar på fastigheter och lokaler innebär det att man bryter mot fullmäktigebeslutet om hur man ska sätta internhyror. I värsta fall blir resultatet fuktskador och mögelproblem.
I det underlag som politikerna får har tjänstemännen inte tagit ställning till vilket av de fyra alternativen som är bäst.

I praktiken säger de dock nej till det första, att spara 12,5 miljoner kronor på kollektivtrafiken. I stället föreslår de att man ska införa ett nytt linjenät, vilket bara sparar två miljoner kronor.
- Vi tycker att det vore oerhört tråkigt om vi tvingas spara på kollektivtrafiken. Men politikerna måste bestämma vad vi ska spara på i stället, säger David Eldrot.
Fastighetschefen Stefan Bergdahl tycker inte heller att det tredje alternativet, att spara på fastigheter och lokaler, är ett bra alternativ.
Förslaget innebär att man skjuter på underhållet av lokalerna, men fortsätter att ta ut samma hyra.

- Det finns ett fullmäktigebeslut om en internprismodell som innebär att vi gör en budget över kostnaderna och sedan debiterar hyra efter det. Går vi ifrån den modellen så riskerar vi att brukarna tappar förtroende för oss, säger Stefan Bergdahl.
- Att höja hyran mer än vad vi flaggat för går inte, den möjligheten är stängd.
Att skjuta på underhållet kan också bli dyrt, menar han:
- Varje år man skjuter upp fastighetsunderhåll så ökar risken för vattenskador och annat som blir mycket dyrare att reparera.
Det återstående sparalternativet är att fortsätta med mer indragningar på gator och parker. Det kan till exempel betyda att man slutar asfaltera gator, helt slutar att sköta vissa parker eller kraftigt minskar på gatubelysningen.

Orsaken till att pengarna inte räcker är fördyringarna i kollektivtrafiken. Tekniska nämnden hade tidigare förhoppningen att X-Trafik skulle kunna ta fram ett kollektivtrafikförslag på 42 miljoner kronor som hade en acceptabel standard. Men det gick inte.
- X-Trafik har gjort ett förslag för 42 miljoner, men det innebär en så väldig neddragning av trafiken att våra politiker tycker att det är svårt att genomföra, säger David Eldrot.




Ingegerd Sörgard
026-15 96 27
ingegerd.sorgard_gd.se






Mer läsning

Annons