Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor skillnad på betygen

/
  • För andra året i rad har Skolinspektionen kontrollrättat nationella prov från 750 grund- och gymnasieskolor i Sverige.

Det finns stora skillnader mellan hur olika lärare sätter betyg i Gävle och Sandviken. Det visar en granskning som Skol­inspektionen gjort. På Polhemsskolan bedömdes nära hälften av eleverna ha fått för höga betyg på ett nationellt prov i svenska.

Annons

För andra året i rad har Skolinspektionen kontrollrättat nationella prov från 750 grund- och gymnasieskolor i Sverige.

Resultatet visar att det är något av ett lotteri hur eleverna blir bedömda. Samma kunskaper kan ge olika betyg beroende på vilken lärare som rättar provet.

Det gäller framför allt de delprov där eleven ska svara i form av en uppsats.

I uppemot 50 procent av de rättade gymnasieproven i svenska B har den ordinarie läraren och Skolinspektionen satt olika betyg.

Vanligast är att Skolinspektionen har satt ett lägre betyg än den som ursprungligen rättade provet.

De fyra kommunala skolor som granskats i Gästrikland är inga undantag.

Störst avvikelser har stora Sätraskolan där 31 av 70 elever som skrev delprov C i svenska skulle ha fått lägre betyg om Skolinspektionen hade fått bestämma. Det motsvarar 44 procent av eleverna. Tre elever skulle också ha fått högre betyg.

Även Polhemsskolans lärare satte i många fall högre betyg än Skolinspektionen. 52 av 122 elever som skrev det nationella provet i svenska B har fått för höga betyg, bedömer Skolinspektionen. Fem fick för låga betyg.

Rektorn Inga Bostrand ser allvarligt på avvikelserna.

– Det visar att vi inte har en likvärdig skola i Sverige och att det är svårt att sätta betyg, särskilt på uppsatser där det inte finns något givet facit, säger hon.

Hon berättar att lärarna på Polhemsskolan brukar rätta proven tillsammans och bedöma varandras rättningar. Det sker även jämförelser med Borgarskolan och Vasaskolan.

– Nu får vi ta en diskussion om vad avvikelserna kan bero på. Kanske kan vi göra ännu mer för att sätta likvärdiga betyg, säger Inga Bostrand.

Skolinspektionen pekar även på att de nationella bedömningsanvisningarna är komplexa och borde göras om.

Mer läsning

Annons