Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora Sätra får beröm

/

Stora Sätraskolan får, tvärtemot de flesta skolor i Gävle, beröm av Skolinspektionen för att undervisningen anpassas till elevernas olika behov. Eleverna har dessutom goda möjligheter att påverka.

Annons

– Vi har en väldigt stark och bra ledning. Vår biträdande rektor, Ulla Hägglund, har en nästan unik förmåga att se elever och personal och sätta sig in elevernas vardag. Det smittar av sig på alla, säger läraren Tobias Winterliv.

Skolinspektionen påpekar visserligen att skolans kunskapsresultat har försämrats under det senaste läsåret och att det finns en rad områden som behöver utvecklas, men skriver att helhetsintrycket är att skolan i flera avseenden uppfyller de nationella kraven.

– Att resultaten har försämrats sedan året innan är inte konstigt för då hade vi så otroligt bra resultat. Sen måste man också komma ihåg att vi är en mångkulturell skola med elever som är nya i Sverige och inte har hunnit ikapp än.

I går berättade Gefle Dagblad att Skolinspektionen kräver bättring av kommunens skolor. För få elever når målen. Även lärarnas arbetssätt och kompetens kommer att skärskådas när barn- och ungdomsförvaltningen nu måste ta reda på varför undervisningen i Gävles skolor inte möter kraven från Skolinspektionen.

– Jag tycker det är bra att man även tittar på lärarna. Vi är ju en väldigt viktig del, säger Tobias Winterliv.

Han är lärare i svenska, engelska och musik och har jobbat på Stora Sätraskolan fem av sina tio år som lärare.

– Det är svårt att sätta fingret på varför det fungerar så bra här. Jag tror det är resultatet av något vi jobbat länge med. Skolan hade ju tidigare ett tråkigt rykte som vi har kämpat för att tvätta bort. Personalen har i dag väldigt hög kompetens, inte bara ämneskompetens. Vi har fått, och får, bra fortbildning, bland annat trygghetsutbildningar, säger han.

Han säger att eleverna får stort eget ansvar för sitt arbete, men att både lärare och elev hela tiden uppdaterar sig på hur eleven ligger till.

– Vi lär dem samarbeta med varandra och med oss. Det ger trygghet. Inför varje lektion har vi ett startblock på tavlan där vi talar om vad vi ska jobba med och vilka mål vi vill nå. Vi har också konstruerat en kunskapsmatris där läraren efter varje lektion fyller i vad varje elev uppnått. Det gör eleverna väldigt medvetna om hur de ligger till och vad de måste jobba på. Det blir väldigt konkret. Medvetenhet ger motivation.

Tobias Winterliv har tidigare jobbat inom den kommunala skolan i Sandviken och även på en friskola.

– När jag började här pratade man om Sätraandan och jag förstod inte vad det var först. Men nu gör jag det. Vi är ett väldigt bra lag här på skolan. Det är 400 elever men man har koll på varandra. Det är hög acceptans för olikheter. Eleverna är väldigt öppna, vill pröva nya saker och är glada över besök utifrån. Det kan ha att göra att vi är en mångkulturell skola, jag vet inte... Men vi trivs med varandra.

Mer läsning

Annons