Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skillnader bland Gävles skolor

GÄVLE
Kunskapsnivåerna på Gävles grundskolor skiljer sig åt markant.
Det visar resultatet av de nationella prov som femteklassarna gjorde under våren.

Annons
- Vi måste ta den här kontrollstationen på allvar för högstadiet kan aldrig reparera alla misstag som begåtts tidigare, säger Ingrid Björklin, chef för Barn & Ungdom i Gävle.
Proven i ämnena engelska, svenska och matematik genomfördes under vårterminen 2003.
När resultatet nu sammanställts och jämförts visar det sig att några av skolorna har anmärkningsvärt dåliga resultat. Sämst gick det för eleverna på Brynäs och nu misstänker kvalitetsavdelningen på kommunen att det blivit något fel.
Enligt resultatredovisningen var det hela 79 procent av Brynäseleverna som inte klarade svenskan och 75 procent som inte klarade matteprovet.
När samma barn gjorde diagnoserna i årskurs två var siffrorna långt ifrån lika nedslående. Då var det 27 procent som inte klarade de uppsatta målen i matematik, 25 procent som inte klarade svenskan.
- Eleverna ska göra om provet eftersom skolan avviker så markant. Men är siffrorna fortfarande lika dåliga den andra gången har vi alla anledning att fundera över varför, säger Ingrid Björklin.
Men även om man bortser från Brynässkolan så kvarstår stora skillnader mellan grundskolorna i kommunen.
Vad det beror på vill inte Ingrid Björklin spekulera i.
- Nu ska vår kvalitetsavdelning sätta sig ned med alla rektorer och gå igenom resultaten. Sedan ska rektorerna få redogöra för vilka åtgärder som ska vidtas, säger hon.
- Åtgärderna är det primära nu. Det förtjänar barnen i Gävle.
Gefle Dagblad har sökt personal på kommunens kvalitetsavdelning samt Brynässkolans rektor Margareta Andersson utan resultat.

ANNA HÖGLUND
026-15 96 31
anna.hoglund@gd.se

Mer läsning

Annons