Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora utmaningar för busstrafiken

Nya bussbolag i landsbygdstrafiken, nya nummer på busslinjerna i Gävle – och dessutom extra­bussar till både Gävlebocken Arena och Göransson Arena.

Den här helgen händer mycket i kollektivtrafiken i Gästrikland.

Annons

– Det är en utmanande helg, men vi har allt under kontroll, säger Henrik Nyquist, informationsansvarig för Nettbuss Stadsbussarna.

I morgon blir det premiär för två stora nyheter för Stadsbussarna. Dels tar bolaget över en del av landsbygdstrafiken från Nobina, som underentreprenör till KR Trafik, dels läggs en del av linjerna i Gävle om.

Den största förändringen i Gävle är att linje 2 och 3 delvis byter sträckning med varandra, och att linje 10 läggs ner och ersätts av buss 4 respektive 12. Några av bussarna får också nya hållplatser vid Rådhustorget.

– Vi kommer att finnas på plats på rådhustorget måndag och tisdag morgon för att svara på frågor, säger Henrik Nyqvist.

Samtidigt tar Nettbuss Stadsbussarna alltså över en del av landsbygdstrafiken från Nobina. För att klara detta har Stadsbussarna köpt in 13 nya bussar och anställt 15 nya förare.

– 50 av våra 210 förare kommer att köra blandat landsorts- och stadstrafik. Och buss 95 till Norrlandet kommer att räknas som stadstrafik så den får alla förare köra. Det är lite roligt för den sträckan är populär, säger Henrik Nyqvist.

I Sandviken blir det VS & Perssons Bussar som tar över efter Nobina. Där påverkas inga linjesträckningar av bolagsbytet.

– Vi är vässade till tänderna. Samtliga nya bussar är på plats och vi har anställt ett 40-tal chaufförer, säger Alan Björk på VS & Perssons bussar.

Förutom stadsbussarna i Sandviken ska bolaget köra den landsbygdstrafik som utgår från Sandviken, sammanlagt elva så kallade omlopp.

Den trafik som utgår från Hofors, Gysinge, Ockelbo och Norrsundet kommer att köras av huvudentreprenören KR Trafik, med 16 bussar och knappt 40 chaufförer. De flesta av chaufförerna kommer direkt från Nobina.

– Men vi har faktiskt anställt fem chaufförer som tidigare arbetade för oss i Östervåla också. Där förlorade vi upphandlingen i somras och de här chaufförerna började hos Nobina då, men har sagt upp sig för att börja hos oss igen, säger Gunnar Sahlén, ägare av KR Trafik.

För trafikanterna kommer det inte att spela någon roll vilket bolag som äger bussen som trafikerar linjen. Biljetter och bussarnas utrustning blir densamma. Och har man klagomål behöver man inte ringa bussbolaget.

– Har man klagomål kan man kontakta X-trafik. Det är det absolut enklaste, säger Henrik Nyquist på Nettbuss Stadsbussarna.

Mer läsning

Annons