Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt hitta rätt på gavle.se

GÄVLE Kommunens hemsida innehåller mycket matnyttigt men information är allt för svår att hitta. Det visar undersökningen Kommunwebb 2003.
- Vi ska titta på hur vi kan göra om sidan, säger Anna Östman, kommunens informationschef.

Annons
Kommunens hemsida har funnits i snart tio år och besöks dagligen av cirka 1 555 besökare.
För att ta reda på hur besökarna ser på hemsidan anmälde sig Gävle kommun till en webbundersökning.
När resultatet nu är sammanställt visar det sig att Gävle kommer på 40:e plats av de 53 kommuner där över 100 personer besvarat nätenkäten.

Föga smickrande kan tyckas, men enligt Anna Östman är resultatet inte så illa som det ser ut vid första ögonkastet.
- Om man tittar på helhetsbetyget så var gav 90 procent betyg från godkänt till mycket bra. Hela 95 procent sa att de skulle besöka sidan igen, säger hon.
För Gävle kommuns del är det svårigheten att snabbt hitta information som drar ned betyget. Många besökare tycker att det är svårt att navigera och hitta rätt - men när de väl gör det så finns mycket information av värde att läsa på hemsidan.
- Vi själva är så vana att surfa runt på kommunens hemsida. Därför är det bra att man frågar andra besökare, säger Anna Östman.

Enligt henne ska de webansvariga nu försöka förbättra den grafiska biten och göra det lättare att navigera.
Och inom kort ska kommunen installera en ny sökmotor som ska göra det enklare att söka på hemsidan.

Anna Höglund

Mer läsning

Annons