Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges bästa arbetsgivare – hur blir man det då?

För tredje året i rad finns IT-företaget Sogeti i toppen på listan över Sveriges bästa arbetsgivare. GD besökte Gävlekontoret för att ta reda på vad som är hemligheten bakom framgångarna.

Annons

Norra Strandgatan 8 är adressen till det pampiga huset mot ån. Stora skyltar i entrén lotsar oss rätt. Platschefen Lars Lundblad tar emot. Innanför dörrarna finns en stor lokal, ett kapprum, ett konferensrum och ett inglasat kontorsrum. Kontorslandskapet är stort som en mindre fotbollsplan och lika kantigt. Färgsättningen är trendig i svart, rött och grått. Till och med de två tjänstecyklarna under trappan är i knallrött.

Intrycket är lite hårt och stelt men en jättekartong i hallen vittnar om något annat.

– Julklapparna har kommit, konstaterar teamchefen Ulrika Holmgren.

Vi kan naturligtvis inte avslöja vad som finns i men Ulrika berättar att det går att samla på gåvan. Det lönar sig alltså att jobba länge på företaget.

Säljaren Johan Lindh ansluter och vi sätter oss i konferensrummet. Alla tre runt bordet är återvändare, det vill säga de har arbetat på Sogeti eller Capgemini tidigare, gjort några utflykter men återvänt.

Det är nu den stora hemligheten ska avslöjas. Vad gör att just det här företaget hamnar i topp år efter år?

Lars Lundblad slänger direkt in en brasklapp.

– Även om vi ligger bäst till så är det därmed inte sagt att det inte finns förbättringspotential.

Ulrika, Johan och Lars pratar om att personalen känner sig sedd, att de har en bra relation till sina chefer och att de är stolta över att tillhöra Sogeti. På kontoret finns 60 anställda men bara 28 arbetsplatser. Det beror på att många jobbar ute hos kunderna. Det i sin tur gör att de inte träffar sina arbetskamrater och chefer så ofta.

– Fysiskt ser vi dem mindre men vi har regelbunden kontakt med dem, säger Johan.

Dessutom har de teammöten och after work minst en gång i månaden. Det kan låta lite formellt men ofta handlar det om att bena ut någon av medarbetarnas enkätsvar om arbetsplatsen innan det är dags för gemensam middag och någon aktivitet. Sogeti har nämligen även en egen årlig enkät med 90 frågor.

– Vi är noga med utvecklingssamtal och följer upp uppdragen hos kunderna. De anställda får alltid veta vad kunden tycker om dem, berättar Ulrika.

Som ledare är hon noga med att träffa och hinna prata med sina medarbetare och hon gör till och med noteringar om när hon senast pratade med medarbetarna, allt för att inte glömma någon.

Men det krävs kanske mer än att bli sedd för att trivas på jobbet. Bra lön till exempel och det har man på Sogeti – enligt cheferna i alla fall. Dessutom bjuder arbetsgivaren på både frukost och fika. De som jobbar ute hos någon kund slinker gärna in för att träffa kollegorna till frukost.

Friskvårdsbidrag, flextid, internutbildning, grillfester på taket, möjlighet att jobba hemma, bra reseersättning, ett försäkringspaket och ögonoperation med bruttolöneavdrag ingår i löneförmånerna. En gång per år är det också familjeaktiviteter och inför julen blir det fest med respektive. Personalvård på hög nivå alltså.

– Och många jobbar med det de tycker är roligt. En del har haft systemutveckling som hobby tidigare. Det finns inte många chefsroller men det går att göra karriär genom att få expertansvar.

Majoriteten av de anställda är män och medelåldern ligger någonstans mellan 35-40 år men i ledningsgruppen är hälften kvinnor och hälften män.

Cheferna är tydligen en stor del av framgången men hur ska då en bra chef vara?

– Intresserad. Genuint nyfiken på personalen. Mår de bra säljer de bra på uppdragen, tycker Ulrika.

– Närvarande. Se alla. Det är stor spridning på personligheter och vi har mycket fokus på personliga frågor, säger Johan.

– Att vara vuxen mot vuxna. Att vara tillgänglig och komma ihåg att alla inte är lika, säger Lars.

Skulle nu någon falla ur ramen så har företaget en tydlig plan för det.

Det börjar bli sen eftermiddag. Men lokalen töms inte, tvärtom dyker bara fler och fler upp. Det är dags för det månatliga teammötet. Personalen slår sig ned kring små bord i mitten av lokalen, småpratar, äter chips och ser ut att trivas.

Vid en arbetsplats hörs glada skratt. Det är Lena Hägglund, Eva Persson och Marie Andersson som har roligt ihop. Lena hastar vidare men vi får en pratstund med testledare Eva och projektledare Marie. De berättar att de uppskattar att de får information så fort något händer och att cheferna lyssnar.

– Jag har problem med mina axlar men har fått mycket hjälp, berättar Marie.

Eva och Marie säger också att det är mycket glädje och skratt på jobbet men vill de jobba ifred är det inga problem. Det finns ett rum för avskildhet och Marie brukar stoppa i lurarna och lyssna på musik ibland.

– Jag har jobbat i Stockholm tidigare. Där var det tryck på att man skulle ut och debitera. Det var stressande. Har man inget uppdrag här kan man gå en utbildning.

– Jag har varit på två andra jobb men kom ihåg hur man gillade varandra här. Man får vara lite stjärna, inflikar Ulrika.

Lars var ju lite ödmjukt självkritisk i konferensrummet och tyckte att det alltid finns ”förbättringspotential”. Marie och Eva funderar lite. Tycks inte komma på något som kan bli bättre men så får Eva en ljus idé.

– Kickoff till Medelhavet, säger hon med ett skratt.

Receptet för framgång tycks alltså vara något så enkelt som att måna om personalen eftersom personal som trivs presterar bra.

Mer läsning

Annons