Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg i tid med nytt spår

Ett nytt spår vid Kilafors och dubbelspår mellan Ockelbo och Mo Grindar kan minska trängseln på spåret mellan Gävle och Stockholm.
Men det dröjer minst sex år innan bygget börjar.

Annons

Lennart Sikström på Banverket arbetar sedan i somras med en förstudie för en ny bansträckning för Norra stambanan vid Kilafors.

Förstudien beräknas vara klar till våren och kommer att visa fyra huvudalternativ som alla slutar med en tunnel genom Kölberget vid Kilafors Herrgård.

Men när förstudien är klar är det ändå långt kvar innan banan kan börja projekteras.

Lennart Sikström är själv frustrerad över hur lång tid alla järnvägsutredningar tar numera:

– Förr när vi gjorde banutredningar tog det fem år från det att vi började tills banan var byggd. Numera tar det minst sex år från det att förstudien inleds tills man kan börja projektera, säger han.

– Ändå blir inte utredningarna bättre. Det skulle gå lika bra om vi gick tillbaka till det gamla systemet, säger han.

Avsikten med att bygga ut Norra Stambanan vid Kilafors och Ockelbo är att få bort flaskhalsarna, så att man kan leda över de långa godstågen från Ostkustbanan.

Ett så kallat triangelspår i Söderhamn, som Banverket också håller på och utreder, skulle då göra att godstågen från övre Norrland skulle kunna svänga av i Söderhamn och ta den tre mil långa länsbanan till Kilafors i stället för att köra på det hårt belastade spåret mot Gävle.

Därigenom skulle persontrafiken bli snabbare både på Ostkustbanan och på Norra Stambanan. Förra året höll bara 69 procent av alla X2000-tåg tiden och sträckan Gävle-Stockholm hör till dem som är mest drabbade av förseningar.

– Ombyggnaden vid Holmsveden-Kilafors och vid Ockelbo kommer att få stor betydelse för både godstrafiken och persontrafiken. Att få plats på ostkustbanan med ytterligare 20 långa godståg som det kan bli när Botniabanan är färdig, det går bara inte, säger Lennart Sikström.

– Men det finns fortfarande inte några pengar anslagna före år 2020, så när utbyggnaden blir av vet man ju inte, säger han.

Samtidigt har Banverket också startat en förstudie om nya mötesstationer på Ostkustbanan och en ny infart till Gävle norrifrån, vilket också behövs för att klara den väntade trafikökningen.

Mer läsning

Annons