Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tältet är festivalens hjärta

/
  • Som 19-åring gjorde Anna Thelin praktik på en teater och kände att
  • Som teaterproducent ska Anna Thelin se till att allt praktiskt funkar inför och under biennalen. Logistiken kräver noggrann planering.
  • Anna Thelin har återvänt till Gävle för att vara teaterbiennalsgeneral. I kväll ska allt och alla vara på plats till invigningen.
  • Anna Thelin började planera för biennalen i augusti förra året. Tältet är ett kärt återseende, 1998 turnerade hon med föreställningen det gjordes till.
  • Anna Thelin framför det hon beskriver som festivalens hjärta Tältet är ett kärt återseende, 1998 turnerade hon med föreställningen det gjordes till.
  • Anna Thelin hälsar alla välkomna till teaterbiennalen som öppnar i dag.
  • Det fanns inget annat yrkesalternativ än teater för Anna Thelin. Tältet är ett kärt återseende, 1998 turnerade hon med föreställningen det gjordes till.

I kväll öppnar teaterbiennalen i Gasklockorna.

Men för Anna Thelin började den redan i augusti i fjol.

Sedan dess har hon hållit i trådarna för att allt ska bli klart till invigningen.

Annons

Tältet tronar mitt i området, några kvinnor skjuter kantiner mot ingången och en lastare backar pipande med konstgjord gräsmatta på gaffeln. Det är sommarvarm måndag och trots att schemat är späckat med mindre än tre dygn kvar till invigningen tar sig teaterproducenten och teaterbiennalsgeneralen Anna Thelin tid att visa runt.

- Det är en jättelogistik. Det kommer dekor från 22 olika ställen, berättar hon och visar ett av alla tidsscheman.

Sedan i augusti har hon tillsammans med den tekniske samordnaren Jesper Kjällquist arbetat med att få allt praktiskt att fungera, hur volontärerna ska jobba, hur allt och alla ska komma hit, var alla ska bo, hur alla ska få plats i lokalerna och att alla har allt de behöver, allt från strålkastare till middagsingredienser.

Hon hejar på Håkan och Kari som fixar med ljus och ljus i Atsahuset och presenterar Nina Morin som tillsammans med två kurskamrater på design- och träteknikprogrammet bygger stora bokstäver att inreda med. Anna Thelin har varit på flera teaterbiennaler och säger att det som hon tror utmärker Gävles är samarbetet med lokala konstnärer och volontärer.

- Det skapar en atmosfär.

Även om allt hittills gått som planerat dyker oförutsedda händelser ständigt upp.

- I dag fick jag en chock faktiskt.

Ett missförstånd gjorde att ett hotellrum inte blivit bokat, men som tur var fanns ett reservrum. Just att hitta övernattning åt alla har tagit mycket tid och kraft, trots gott samarbete med hotellen.

- Nästa gång ska jag ha en person som tar hand om hotellrummen, säger Anna Thelin.

Hon har ett mångårigt förflutet som teaterproducent på Folkteatern, men slutade 2007 för att bli frilansare eftersom det blev för jobbigt att pendla till hemmet i byn Rörum på Österlen. I augusti i fjol återvände hon för att sitta som spindeln i nätet för biennalen. Hon är glad att vara tillbaka.

- Det är jätteroligt! Det är min favoritteater på jorden. Hos alla finns en professionalitet i teater och passion för teatern.

Folkteatern spelar en av de juryutsedda föreställningarna, Kom ta min hand. Att hela teaterbranschen samlas i Gävle för att prata och uppleva teater tror hon blir inspirerande för det lokala teaterlivet.

- Det här är Sveriges största teaterfest.

Årets tema är förändring och det ska prägla såväl uppsättningar som seminarier. Det handlar bland annat om utvecklingen mot teater i samarbete med andra konstformer, publikens ökade delaktighet, arbetsförhållandena med allt fler frilansar, regionaliseringen av kulturstödet och internationaliseringen.

Hon hoppas själv få tid att gå på några programpunkter. Hon rekommenderar familjeföreställningarna och de dansgrundade gästspelen från Finland och Tunisien/Frankrike, men vill inte lyfta fram någon enskild uppsättning av de juryutsedda.

Via föreningar och kulturtjänstemän tycker hon att de nått länets teaterintresserade. Det är här de valt att satsa marknadsföringen. Undantaget bussvimplar och affischer på stan kommer annars inte Gävlebor utan biljett att märka mycket av biennalen.

- Det blir ingen jättehappening i stan, det tror jag inte att vi hade mäktat med.

Men alla är välkomna till Gasklockorna och biennaltältet, hit behövs ingen biljett.

Just tältet, som ska vara biennalens centrum, ligger henne varmt om hjärtat och det var viktigt för henne och Jesper Kjällquist att få hit det. Det gjordes 1998 till Västanå teaters och Riksteaterns uppsättning av Nils Holgersson som hon turnerade med under tre månader.

- Jag älskar det här tältet. Det är fantastiskt.

Mer läsning

Annons