Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teaterstudenterna vill ha inflytande

/
  • På Atlasområdet, intill där briggen Gerda låg, har biennalarrangörerna radat upp 17 husvagnar där studenter som spelar i de fem examensuppsättningarna bor.
  • Ingrid Rusten och Mariana Suikkanen brinner för skådespelarnas inflytande över teatern.

Ingrid Rusten och Mariana Suikkanen Gomes lämnar nu teaterutbildningen för arbetslivet.

De vill ha stort inflytande över det de gör.

Annons

I ett hörn av retorthuset går ensemblen igenom nödutgångar och brandsläckare med scenansvariga innan de övergår till att diskutera hur publiken ska röra sig i lokalen under inledningen.

– Hur gör vi med sen ankomst? undrar en man.

– Det är okej, säger Mariana Suikkanen Gomes.

Om knappt två timmar börjar Splitter, baserad på Anton Tjechovs texter från både privatliv och fiktion, de internationella masterstudenterna på Stockholms dramatiska högskolas examensuppsättning.

– Det känns bra att spela föreställningen flera gånger och se hur den utvecklas, säger Ingrid Rusten.

Hon och Mariana Suikkanen Gomes, som stryker scenkläder, berättar att de under studieåret ägnat sig åt det autonoma, självständiga, skådespeleriet, där den enskilda skådespelaren har stort inflytande.

I examensföreställningen har de omsorgsfullt valt repliker och vet vem de ska säga dem till, annars ser varje föreställning olika ut beroende på lokalen och publiken, som också deltar, bland annat i en middag.

– Det finns ett bra ord på engelska, liveness, det som uppstår i stunden, säger Mariana Suikkanen Gomes.

Båda två vill fortsätta med arbetssättet när de nu går ut i arbetslivet. Igen, de hade teaterutbildningar och erfarenhet med sig när de började på fördjupningsutbildningen.

Men arbetsmarknaden är osäker och det diskuteras hur bidragsfördelning, få fasta tjänster och frilansares osäkra arbetsvillkor påverkar teatern.

För Ingrid Rusten och Mariana Suikkanen Gomes är det viktiga att de får fortsätta ha stort inflytande över det de gör, något de tror är svårt att få i Sverige.

Ingrid Rusten vill bilda en egen teatergrupp och Marianna Suikkanen Gomes efterlyser en kulturpolitik som gör det lättare att starta fria grupper.

Närmast i framtiden väntar arbete med en fri grupp i Norge för Ingrid Rusten och för Marianna Suikkanen Gomes fortsatt arbete med det individuella examensarbetet Xenoglosi, som handlar om ahaupplevelsen att förstå ett nytt språk.

Under sitt studieår har de hämtat inspiration och kunskap från andra länder, framförallt Belgien och Holland. Därför tycker de att det är kul att vara på biennalen och få en bild av teaterlivet i Sverige.

Mariana Suikkanen Gomes vill gå på seminarier och se föreställningar hon missat, bland andra Publiken, regisserad av Suzanne Osten som hon jobbat mycket med tidigare.

Teaterstudenterna bor i husvagnar som står uppställda på kajen där briggen Gerda tidigare låg.

Ingrid Rusten tycker att det är roligt att komma till Gävle och biennalutbudet.

– Det är som en festival.

Mer läsning

Annons