Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonrådgivningen är flaskhalsen när vården julbantar

GÄVLE Ansträngt men under kontroll på länssjukhuset. Kaotiskt på rådgivningen med telefonköer på 45 minuter. Så ser helgläget ut inom sjukvården.

Annons
Som vanligt vid den här tiden på året julbantar sjukvården sin organisation. Vid länssjukhuset i Gävle är ett 50-tal vårdplatser stängda under stora delar av december och januari.
Sjukhusets neddragning har hittills avlöpt hyggligt. Kapaciteten har i stort sett räckt för att klara patienttrycket, enligt Lena Rosén, vårdplatskoordinator.
- Det har varit fullt men situationen har varit hanterbar, säger hon.
Överbeläggningar har förekommit men inte i någon extrem omfattning.
- Med tanke på att det varit så många röda dagar i almanackan i år har det gått bra, säger Lena Rosén.
Den besvärande halkan i förrgår innebar tillfälligt en extra belastning för länssjukhuset. Många patienter med frakturer måste tas om hand. Däremot har influensan ännu inte orsakat någon större anstormning.
När sjukvården julstänger leder det till ett ökat tryck på telefonrådgivningen. Landstingets sjukvårdsrådgivning har under juldagarna och fram till nu varit fullständigt nedringd. Köerna har blivit långa.
- Vi har haft väntetider på 30-45 minuter och det är absolut inte bra. Men det finns inget vi kan göra åt det just nu. Mer personal hjälper inte. Alla våra arbetsplatser är redan bemannade, säger Irene Ferm, chef för sjukvårdsrådgivningen.
Rådgivningen har fått ta emot cirka 1 000 samtal per dygn, det är nästan dubbelt så många som det brukar vara under röda dagar. 75 procent av samtalen har handlat om influensa eller förkylningar.
Trots långa kötider har patienterna i allmänhet varit förstående och tålmodiga, enligt Irene Ferm.
Telefonrådgivningen är sedan i höstas gemensam för hela länet och lokaliserad till Bollnäs. Målet är att ha en så god tillgänglighet att ingen som ringer ska behöva vänta mer än tre minuter på att komma fram. Dit är det långt.
För att korta köerna krävs att antalet arbetsplatser vid rådgivningen blir fler, enligt Irene Ferm. Till det krävs nya resurser.
Efter helgerna ska en utvärdering av verksamheten göras.
- Vi måste ta en diskussion med våra politiker om vilken ambitionsnivå vi ska ha, säger Irene Ferm.

Björn Hanérus
026-15 96 34
bjorn.hanerus@gd.se

Mer läsning

Annons