Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thorenelever anmäler skolan

/
  • Anna, Hanna och Josefin, som egentligen heter något annat, ingår i den första kullen som går skolans naturvetenskapliga inriktning; managementprogrammet. De litar inte längre på sin skola, som de anmält till Skolinspektionen, och vill vara anonyma.

Kurser uteblir eller kommer i fel ordning. Lärare, skolmaterial och lektionssalar saknas. Elever schemaläggs på fel ämnen. Nu har tredjeårseleverna på Thoren Business Schools naturvetenskapliga program anmält sin skola till Skolinspektionen.

Annons

– Vår gymnasieutbildning har gått åt helvete. Själv står jag här IG i ämnen som jag hade MVG i i nian för att jag inte fått den undervisning jag skulle ha fått. Jag vet inte om jag vågar hoppas på ett G till studentbetyget. Det känns som vi knappt ens har börjat en gymnasieutbildning och då går vi sista året, säger en av tre elever som Gefle Dagblad träffar.

Vi kan kalla dem Anna, Hanna och Josefin. De ingår i den första kullen som går skolans naturvetenskapliga inriktning; managementprogrammet.

De litar inte längre på sin skola och vill vara anonyma. Josefin säger att hon är rädd för att betygen ska drabbas.

– Det började redan i ettan. Sen har vi gång på gång blivit lovade saker som vi inte fått. Nu går vi sista året och kommer inte att hinna ta igen allt vi missat. Nånstans trodde man ju hela tiden att det skulle ordna sig. Det gjorde det inte, säger Josefin.

Första året fick de inte ha någon kemi eftersom det varken fanns lärare eller kemisal. I stället fick de ha fysik utan att ha läst grundkursen eller haft matematik C, som krävs, eftersom C-kursen kommer först andra årskursen. C-kursen lästes sedan bara till hälften i årskurs 2.

Josefin skulle läsa tyska steg 3, men blev schemalagd på spanska, fick sedan börja läsa tyska på en lägre nivå för att efter flera månader få veta att tyska steg 3 hade pågått lika länge.

– Det har varit såna där grejer hela tiden. Vi tog upp det med rektorn och han sa bara: ”Det ordnar sig, det ordnar sig”.

Schemaläggningen har varit ett kaos från början, med massor av lektionskrockar, säger de.

– De första åren kunde vi börja tre och sluta halv fyra en dag. Men nu, det sista året, har de stoppat in så mycket för att få med allt vi måste ha för att få ett slutbetyg. Nu går vi från åtta till halv fem varje dag. Det finns inga luckor för oss att få det extrastöd vi behöver för att komma ikapp. Vi kommer inte heller att få den praktik vi skulle ha i trean för att det inte finns utrymme, säger Anna.

De säger att det funnits lärare som har försökt ge extrahjälp, bland annat på sin lediga tid, men att dessa inte är kvar på skolan.

– Jag tror att alla problem beror på att personalen helt enkelt inte haft kompetensen eller resurserna för att starta ett nytt program. De andra programmen verkar fungera bättre, säger Josefin.

– Vi har inte ens ordentliga kursböcker utan bara lösa papper, säger Hanna.

Hur framtiden ser ut vill de inte tänka på. Studentbetygen kommer inte att bli de de hade siktat på.

– Och nu skulle vi ha börjat med biologi B och kemi B men det finns ingen lärare så lektionerna är inställda tills vidare, säger Josefin.

Gefle Dagblad har varit i kontakt med Thorengruppens informationschef Christine Rosencrantz, som säger att hon inte kan kommentera eftersom hon är på semester och att det heller inte finns någon annan som skulle kunna kommentera. Tidigast på måndag kan någon i Thorengruppen svara på frågor om saken, enligt Christine Rosencrantz.

Mer läsning

Annons