Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Till slut tog elbolaget kontakt

I september fick Jan Nordin betala dubbla räkningen till Storuman Energi. De lovade att betala tillbaka, men först i går, när GD ringt, hörde bolaget av sig.

Annons

När Jan Nordin ringde till Storuman Energi i början av oktober för att höra varför de dragit räkningsbeloppet två gånger på autogirot fick han veta att det var problem med internetbetalningen och att de skulle korrigera det så fort som möjligt.

Några pengar har inte kommit, mejlen förblev obesvarade och när han försökte ringa gick det inte att komma fram. Efter 40 minuter, när han avancerat från plats 28 till plats 15 i kön, lade han på.

– Jag tycker att det är orimligt om man ska sitta en hel förmiddag i kö.

En oktoberfaktura dök däremot upp, på papper och för två månader i stället för som månatligt autogiro.

När Storuman Energis VD Nils-Gunnar From kollat upp vad som hänt säger han att de nu har mejlat Jan Nordin med erbjudande om att få de knappt 200 kronorna på utbetalningskort eller dra av beloppet från nästa räkning. Felet har drabbat flera kunder och Bankgirocentralens kontroll var klar först i mitten på veckan.

Att det varit så svårt att få kontakt beror på att många ringt om ett nytt avtal som tagit tid att förklara och att företaget växt. Nu har de anställt två personer och bytt växel för att korta väntetiderna.

– Vi ligger efter på många fronter tyvärr, säger Nils-Gunnar From.

Han beklagar att Jan Nordin och andra inte kunnat nå dem. Pappersfakturan beror på att de byter fakturasystem, något han säger att företaget borde ha informerat om. Anna Bagge

Mer läsning

Annons