Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tobé: Ge betyg till lågstadiebarn

/

Inför betyg i årskurs tre.

Det föreslår moderaten Tomas Tobé från Gävle.

– Betyg är ett bra verktyg, säger han.

Men forskningen är inte entydig.

Annons

Tomas Tobé, ordförande i utbildningsutskottet, och finansminister Anders Borg presenterade igår fem punkter som moderaterna tror ska lyfta skolresultaten. Det handlar om allt från mer undervisningstid i matte, svenska och engelska till tidigare skolstart.

Men det förslag som väckte mest uppståndelse gällde inte helt oväntat betygen, något som moderaterna vill införa redan i årskurs tre på lågstadiet.

– Vi tror att det är viktigt med tidig uppföljning av kunskaper, säger Tomas Tobé.

Svenska elever slutade få betyg i de lägre åldrarna under 1970-talet. Om det var ett bra eller dåligt beslut att höja betygsåldern finns det väldigt lite forskning om. Men Anna Sjögren vid Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, har gjort ett försök att mäta effekterna.

I rapporten ”Betygsatta barn - spelar det någon roll” från 2010 drar hon slutsatsen att vissa utbildningssvaga grupper missgynnades när betygen togs bort. Det är bland annat den rapporten som moderaterna valt att ta fasta på.

Men enligt en sammanfattning över betygsforskning som Skolverket har gjort finns det även flera studier som visar på negativa aspekter med betyg. Framför allt kan elevens självbild få sig en rejäl törn om betygen konstant är låga.

Till slut tror eleven att han eller hon helt enkelt är en sådan som inte kan.

– De positiva delarna överväger. Möjligtvis kommer en del lärare att uppleva det som att de får mer administrativa uppgifter, men om betygsåldern sänks kommer vi att rensa bort motsvarade administration från lärarnas bord, säger Tomas Tobé.

Vem efterfrågar egentligen betyg till de yngre barnen?

– Lärarkåren är ju en delad grupp, men vi upplever att det finns ett starkt önskemål från framförallt föräldrar.

Tomas Tobés förhoppning är att betygen ska väga tungt när lärarna ansöker om extrastöd till barn som har det svårt.

– Idag är det många unga som är långt ifrån målen när de väl får sina första betyg. Vi vill hitta dem tidigt och kombinera med ett bättre inlärningsstöd, därför avsätter vi en miljard i stadsbidrag som bland annat kan användas till speciallärare, säger han.

Mer läsning

Annons