Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket har backat och börjat om

/
  • Långtradarna dundrar förbi på den smala väg 56. 30 procent av trafiken består i dag av lastbilar.

År 2016 ska väg 56 mellan Hedesunda och Valbo äntligen byggas om. Frågan är bara hur, för i dag finns det sju helt olika alternativ.

Annons

Förra året presenterade Trafikverket en fördjupad utredning för väg 56. Förslaget innehöll bara ett par alternativ och utredningen fick mycket kritik under samrådet.

Nu har Trafikverket därför gjort en ny förstudie där man granskar sju olika vägdragningar.

– Vi har backat och börjat om, kan man säga. Under samrådet var det flera som föreslog nya alternativ och nu har vi tittat på dem också. Vi har gjort hela förstudieområdet större, säger projektledaren Patrik Roos.

Alternativet Åsen, som liknar det tidigare 0+alternativet, och Salabanan innebär båda att man bygger om den nuvarande vägen.

I tre av de nya alternativen dras vägen i stället betydligt längre österut än vad man tidigare diskuterat, och i två av dem leds trafiken direkt till E4 eftersom mycket av trafiken på riksväg 56 är på väg mot Gävle.

En kartläggning har nämligen visat att hela 90 procent av den tunga trafiken på väg 56 svänger mot Gävle i korsningen vid Valbo Köpcentrum, och hälften av lastbilarna fortsätter sedan norrut på E4. 18 procent av den tunga trafiken fortsätter på E4 söderut, medan 23 procent svänger av E4 vid Gävle Syd. Fyra procent kör in mot Gävle centrum.

Bara tio procent kör mot Sandviken.

Att nästan all trafik är på väg mot Gävle talar emot alternativet där vägen dras väster om Rörbergs flygplats, menar Trafikverket.

Projektledaren Patrik Roos tror att många kommer att ha synpunkter på utredningen även den här gången. Han räknar med att det kommer lika många till samrådsmötet i morgon som förra gången det var samråd.

– Allmänhetens synpunkter är viktiga. Drömmen vore att komma med ett förslag som alla tycker är bra, men tyvärr tror jag inte att det blir så. De som bor vid väg 56 vill nog att trafiken ska flyttas, men de som har jordbruk och skog vill inte att vägen ska gå fram på deras mark, säger han.

Mer läsning

Annons