Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket letar pengar till järnvägen norr om Gävle

Trots flera nya mötesstationer blir kapaciteten på järnvägssträckan Gävle-Sundsvall otillräcklig. Nu vill Trafikverket utreda om det går att hitta nya investeringar för att öka kapaciteten.

Annons

Trafikverket står fast vid att det dessutom behövs drygt fyra miljarder kronor mer per år till drift och underhåll av järnväg och väg.
Regeringen ger i höst besked om hur mycket som ska satsas.

Trafikverket överlämnade i går den så kallade kapacitetsutredningens slutbetänkande till regeringen. Huvudbudskapet är att mer måste satsas på att underhålla, rusta upp och trimma nuvarande transportsystem så att det kan utnyttjas maximalt. Att bygga nytt räcker inte och tar för lång tid.

Men Trafikverket vill ändå skynda på en del projekt som redan är planerade. Det gäller till exempel en mötesstation mellan Storvik och Gävle. Den finns inte med i den nuvarande planen, som sträcker sig fram till 2021, men Trafikverket vill börja bygga någon gång efter 2015.

Trafikverket vill också satsa 100 miljoner på att utreda snabbare insatser på elva särskilt utsatta sträckor. Det gäller bland annat några längs Bergslagsbanan, med tanke på den planerade malmtrafiken från Bergslagsgruvorna till Gävle, liksom Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.

Redan i vintras gjorde Trafikverket bedömningen att anslagen måste höjas med 38 miljarder kronor, drygt fyra miljarder per år, fram till 2021. Huvuddelen går till drift och underhåll.
Efter det att förslaget till betänkande varit ute på remiss under vintern står nu Trafikverket kvar vid bedömningen.
– En sådan satsning skulle leda till ett mer punktligt och tillförlitligt transportsystem, säger Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Man föreslår nu också att anslaget ligger kvar på samma nivå fram till 2025.
– Gör vi inte detta så kommer vi inte att klara jobben och klimatet, säger socialdemokraten Anders Ygeman, ordförande i trafikutskottet, om Trafikverkets förslag.

Han tycker att utredningen visar att regeringens infrastrukturpolitik är ett misslyckande eftersom det behövs tiotals miljarder mer fram till 2021.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vill i dag inte säga hur mycket regeringen kan satsa utan hänvisar till höstens infrastrukturproposition. Men hon tycker att det är bra att regeringen nu fått veta vad som behöver göras, när det kan göras och vad det kommer att kosta.

Peter Wallberg

Mer läsning

Annons