Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunga släp i skamvrån

/
  • Rober Berggren och Tony Calsen på bilprovningen i Gävle kollar ett tung släp från smörjgropens  perspektiv.
  • Roger Berggren är stationschef vid bilprovningen i Gävle och Sandviken.
  • Tunga släp får påfallande ofta anmärkningar på bromsarna. I  Gävleborgs län fick inte mindre än vart tionde tungt släp körförbud vid besiktningen 2008.
  • Timmerbilarna rullar dubbla skift och ofta på dåliga vägar. Många  sådana ekipage i Gävleborg kan vara en del i förklaringen till den urusla statistiken hos bilprovningen under 2008.

Drygt hälften av alla personbilar godkänns utan anmärkning vid den obligatoriska besiktningen. Sämre är det med andra fordonsslag. Allra sämst är tunga släp med Gävleborg i skamvrån. Nästan var tionde tungt släp i länet fick körförbud vid besiktningen förra året.

Annons

I hela landet besiktigades drygt 45 000 släp under 2008. 5,1 procent av dem hade så grava brister att det blev körförbud. I Gävleborg blev det körförbud för nästan vart tionde släp (9,2 procent). 1382 tunga släp besiktigades, varav cirka 120 drabbades av körförbud.

Bara 24 procent av de tunga släpen i Gävleborg godkändes utan anmärkning. Snittet för hela landet var 40 procent.

Tunga släp har genom åren haft den klart sämsta statistiken. 2007 var lätta släp närmast med 1,4 procent körförbud. Personbilar får numera sällan körförbud. Under förra året drabbades 0,2 procent – det vill säga två bilar av 1 000. Övriga fordonsgrupper låg också på någon enstaka tiondels procent körförbud.

Roger Berggren, stationschef i Gävle och Sandviken, vet inte varför siffrorna var så dåliga i Gävleborg. Han gissar att stor andel timmer- och anläggningssläp är en del av förklaringen.

– Timmersläpen är ju igång nästan hela dygnet och rullar delvis på dåliga vägar, konstaterar han.

Tunga släp faller oftast på grund av dålig bromsförmåga. Sex av tio släp underkändes med krav på efterkontroll. Vid denna blev vart fjärde underkänt för andra gången.

Roger Berggren berättar att Bilprovningen åter börjat erbjuda företag extra bromskontroll för tunga fordon mellan ordinarie besiktning. Det innebär att bromsarna kollas av bilprovningen var sjätte månad.

– Ett åkeri med mellan 40 och 50 fordon hör till dem som anslutit sig, berättar han.

Företag erbjuds numera också en frivillig besiktning mellan de ordinarie. Kontrollen är en vanlig besiktning som inte är tvingande. En del bussföretag har hakat på.

Bland de tunga fordonen visar bussarna en tydlig förbättring i bilprovningens statistik, från 53 procent underkända 2007 till 47 förra året.

En annan satsning med sikte på säkerheten är att företag liksom privata fordonsägare kan registrera sig i den nya satsningen Mina fordon. Där får man koll på till exempel när det är dags för besiktning och anmärkningarna senast.

Andelen godkända personbilar steg förra året till 53 procent (50 procent 2007). Även om det är glädjande är bilprovningens ledning oroad av det faktum att nästan hälften av alla bilar får anmärkning samtidig som bilparken blir allt äldre.

Förra året gjorde Svensk bilprovning mer än fem och en halv miljon besiktningar. Av dessa var 3,3 miljoner personbilar.

Mer läsning

Annons