Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuwa planerar att stämma X-trafik

/
  • Gästrike Transport & Services personal upptäckte plötsligt i går eftermiddag att alla Tuwas beställningar släcktes ned i trafikledningssystemet. Då hade de ännu inte fått kännedom om att avtalet sagts upp. Saif Alobaide, Tobias Larsson, Joakim Svedling, Abbas Bahrampuor, Benjamin Lind, Odey Hanna, Amar Hanna, Britt-Marie Hurtig, Britta Wermaeus och chefen Daniel Kvarnlöf är frustrerade över X-trafiks tillvägagångssätt.

X-trafik försvarar sitt beslut att häva avtalet med Tuwa Specialtransport.

Nu planerar företaget att stämma X-trafik.

Annons

Som GD berättade i går fick Tuwa Specialtransport sent i torsdags eftermiddag ett mejl från X-trafik.

I mejlet stod det att X-trafik häver avtalet med Tuwa avseende färdtjänst och skolskjuts med taxi och specialfordon i Gästrikland.

X-trafiks chef Matts Hildebrand försvarar beslutet med att Tuwa inte rättat till de brister som påtalats. Utlovade fordon saknades vid avtalsstarten och finns ännu inte tillgängliga. Dessutom ska en av underleverantörerna inte ha betalat sina skatter och avgifter.

– Tillsammans utgör bristerna ett väsentligt avtalsbrott, säger Matts Hildebrand.

Redan innan beskedet om hävningen i förrgår upptäckte chaufförerna på Gästrike Transport & Service att X-trafik höll på att släcka ner alla beställningar.

Daniel Kvarnlöf, som hyr ut chaufförer till Tuwa, försökte under kvällen förgäves kontakta X-trafik. Men Matts Hildebrand tycker inte att X-trafik gjort fel.

– Tuwa har fått klara signaler om det allvarliga i läget. De kan inte hävda att de svävat i ovisshet, säger han.

Resenärerna ska inte ha drabbats i någon större utsträckning.

– Vi har lagt över körningarna på andra entreprenörer som vi har avtal med. Trafiken rullar i stort sett utan problem, men med vissa förseningar, säger Matts Hildebrand.

Som GD berättat bestrider Tuwa avtalsbrott. Enligt personalchefen Johan Lindberg var Tuwa på gång med en beställning av de utlovade fordonen.

Han hävdar även att företaget med de obetalda skatteskulderna aldrig ska ha utfört några uppdrag som underentreprenör till Tuwa i färdtjänstavtalet.

Ett 50-tal chaufförer och växeltelefonister kommer nu att bli arbetslösa, menar han, då Tuwa tvingas varsla personal.

Mer läsning

Annons