Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuwa slår tillbaka mot kritik

Tuwa Specialtransport går till frontalattack mot X-Trafik. I ett utskick till samtliga styrelseledamöter bemöter företaget all kritik. Om X-Trafik beslutar sig för att häva avtalet kommer Tuwa att gå till domstol.

– Vi kommer aldrig att ge oss, säger Anders Wahlén, vd på Tuwa.

Annons

Det är en diger lunta som styrelseledamöterna får ta del av.

I materialet hävdar Tuwa att det inte finns några skäl för att säga upp avtalet. De brister som påtalats är inte ”väsentliga”. Om de ändå skulle vara det har Tuwa inte fått ”skälig tid” att rätta till dem.

Och bristerna när det gäller antalet bilar gäller betydligt fler bolag än Tuwa, enligt Anders Wahlén. I så fall borde X-Trafik ställa samma krav på dem

– De flesta har inte rätt antal fordon.

Att Tuwa nu vänder sig till politikerna beror enligt Anders Wahlén på att bolaget tvivlar på att tjänstemännen på X-Trafik gett dem hela bilden. I stället anklagar bolaget tjänstemän hos X-Trafik för att ha ”egna agendor”.

När politikerna får tillgång till materialet räknar Tuwa med att de ska inse att hotet om att häva avtalet saknar grund, och att flera andra bolag har större brister, både när det gäller kvalitet och antalet bilar.

Tuwa har bland annat investerat i helt nytt ledningssystem, eftersom det fanns brister i det gamla. Företaget har också gått med på att köpa in fler fordon, men påpekar att det måste få ta tid.

– Är det problem tycker jag att man ska samtala och reda ut det, säger Anders Wahlén.

Han kritiserar också direkt hur beställningstrafiken fungerar i länet. Tuwa, som lämnade det lägsta anbudet för färdtjänst och sjukresor, får inte alla de körningar som företaget har rätt till, därför att det finns kryphål i X-Trafiks eget beställningssystem.

– Det fungerar inte särskilt bra på X-Trafik. De vet om de här kryphålen, men det fortgår än i dag, säger Anders Wahlén.

Tuwa konstaterar också att själva upphandlingen och systemet i Gävleborg leder till problem för alla bolag som är inblandade. Kraven på antalet fordon hos de olika bolagen innebär att det finns en överkapacitet i regionen. Det är enligt Tuwa grunden till de problem som nu märks alltmer.

Anders Wahlén uppskattar att överkapaciteten i dag är 157 procent, och för Tuwas del innebär det att delar av vagnparken mest står stilla. Men företaget är helt inställt på att fortsätta köra trafiken i Gävleborg, och också på att ta strid för rätten att göra det.

Materialet har skickats till landstinget och till ordförandena i de ansvariga nämnderna i kommunerna.

Nu är X-Trafiks styrelse klämd mellan sköldarna. Om den bestämmer sig för att häva avtalet med Tuwa, kommer en stämning som ett brev på posten. Om de bestämmer sig för att inte häva avtalet hotar flera lokala bolag att gå till domstol. I båda fallen kan det handla om stora skadeståndsanspråk.

Besked om hur X-Trafiks styrelse ställer sig kommer i nästa vecka. Ordförande Kenneth Nilshem har läst skrivelsen men vill inte ge några kommenter än.

Mer läsning

Annons