Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Gävles USA-export

/
  • Gerd Sjökvist visar sin unika krubba.– Allt som händer och alla figurers agerande i julkrubban sker på grund av det här lilla barnets födelse. Änglarnas glädjebudskap till herdarna, de tre vise männen från Österlandet som kommer med sina gåvor och djuren som samlas kring barnet i stallet, berättar hon.
  • Gerd Sjökvist har vinnlagt sig om att fånga de olika personernas möte med det ofattbara. Med spända kroppar och ansiktet ser herdarna upp i både förundran och skräck mot ängeln som visar sig för dem.
  • Josef och Maria ser förundrande på det underverk som ligger framför dem. Djuren i krubban är de utrotningshotade gästrikefåren, pälsfåren från Dalarna och fjällkon.
  • De tre vise männen är inspirerade av Leksandmålarna Snarf Anders Andersson och Kers Erik Jönssons konst.
  • Gerds man Kurt har byggt ställningen som krubban står på och han har ritat bakgrunden med Betlehem och kurbitsblommor.

I ett litet hus i Furuvik skapar Gerd Sjökvist stor dalakonst. I dagarna skeppas hennes julkrubba till USA där hon gjort sig ett namn som skulptör.

Annons

På The Museum of Church History and Art i Salt Lake City finns en krubba och en trä- relief av de fåvitska jungfrurna i dalamotiv. Båda konstverken är skapade av Gerd Sjökvist. Reliefen är hennes examensarbete på konstutbildningen vid Brigham Young universitetet i Utah där hon studerade i slutet av 70-talet.

För elva år sedan bad museet henne göra krubban i dalastil åt dem. Det var först under studierna i USA som hon upptäckte hemlandets konst. Nu för hon Dalarnas konsttradition vidare och förnyar den med sina keramikskulpturer.

– Jag tror att jag är den enda som har skapat tredimensionell dalakonst, säger Gerd.

Förra sommaren fick hon och hennes man Kurt Sjökvist besök av ett amerikanskt par. De hade sett Gerds krubba i en tidning och ville själva ha en. Gerd nappade på beställningen och började tillsammans med sin man skapa en ny krubba. Nu ett drygt år senare står den klar att skickas till Washington. Efterfrågan på hennes konst fortsätter att växa på andra sidan Atlanten.

– Nu har jag fått ytterligare två beställningar från USA på mina dalaskulpturer, berättar Gerd.

Utan Kurt hade hon inte kunnat göra krubban. Även han är konstnär och han har byggt ställningen som krubban står på. Han har också ritat Betlehem och kurbitsblommorna som är krubbans bakgrund.

– Det blir bara den här. Den är unik, ett konstverk, säger Kurt om krubban.

Gerd är från Lappland men hennes liv och konst har starka band till Dalarna. Hon har arbetat som formgivare åt Nittsjö keramik i Rättvik och paret har bott i Mockfjärd där Kurt växte upp. I ortens kyrka finns det en krubba som Gerd gjorde 2003. Precis som dalmålarna har hon fastnat för de bibliska motiven och känner samhörighet med den traditionella kyrkokonsten.

– Studerar man konsthistorien förstår man vilken betydelse kyrkan har för konsten. Det var bilderna i kyrkorna som berättade bibelns berättelser när de flesta besökarna inte kunde läsa texterna själva.

Gerd har studerat dalmåleriets historia och lärt sig dess tekniker. Dalakonstnärerna var amatörer som målade naivistiskt och enkelt. Eftersom Gerd egentligen inte är någon målande konstnär har hon kunnat behålla samma naiva uttryck, men hon har märkt att det blir svårare med tiden.

– Titta bara på det här fåret. Jag börjar bli för skicklig, det är synd, säger hon och lyfter upp ett av krubbans svarthövdade gestrikefår.

Även djuren har sina förebilder i Dalarna. I krubban ligger gestrikefår, pälsfår från Dalarna och en fjällko. I dag är alla tre raserna utrotningshotade.

– Det var de djuren som människor levde av när dalakonstnärerna var verksamma under 1800-talet, förklarar Gerd.

Det är svårt och tidskrävande att skapa krubbans figurer. Gerd har tillverkat en gipsform åt varje figur. Dessutom är de alla dekorationsglaserade, ett hantverk som få kan i dag. Att fortsätta att lära sig teknikerna är ett sätt att hålla dem levande. Hon befarar att många av våra konstverkstraditioner kommer att dö ut.

– Nu för tiden tar en del bara något som de ställer ut och säger att det är konst. Det går väl i vågor, men många konsthantverk håller på att försvinna i Sverige. Konsthantverk är ingenting man ärver, det är något man måste lära sig. I dag finns det inte någon som är lärling hos mästarna i tio år innan de själva försöker skapa, säger hon.

I TV-inslaget kan du se Gerd berätta om krubban och hur hon bar sig åt för att skapa den.

Mer läsning

Annons