Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Så ska Gävle få mer puls

/
  • Kommunen vill gärna att stadens lucktomter bebyggs och har skissat på hur det skulle kunna se ut. Men fastighetsägarna har hittills inte visat något större intresse. Så här ser visionen ut för lucktomten vid Heliga Trefaldighets kyrka.

Södra Strandgatan förbi länsmuseet försvinner helt eller delvis, Slottstorget vidgas och gatorna förbi Rådhustorget stängs eventuellt av för biltrafik. Det är några av förslagen i den centrumplan som Gävles kommunledning nu presenterar efter år av utredningar.

Annons

Arbetet med att ta fram en centrumplan för Gävle har pågått i flera år. Nu lägger de tre rödgröna majoritetspartierna äntligen fram ett förslag till hur stadskärnan kan utvecklas. Den drygt 70 sidor långa handlingen presenterades på en presskonferens på Slottstorget i går förmiddag.

– Vi vill ha ett rikare stadsliv som är mer tillgängligt och har mer puls. Jag tänker på sommarkvällarna på Stortorget och när Brynäs vann SM-guld och 15 000 personer firade i centrum. Det är puls! Sådant vill vi se mer av, säger kommunalrådet Per Johansson, S.

Som GD tidigare berättat har den stora stötestenen varit trafikfrågan. Vänsterpartiet och Miljöpartiet har förordat fler avstängningar för biltrafiken medan Socialdemokraterna förhållit sig avvaktande och alliansoppositionen sagt blankt nej.

Det förslag som nu läggs fram innebär en rejäl ombyggnad av Slottstorget där vägen framför biblioteket helt tas bort och Södra Kungsgatan blir tvåfilig ända fram till Gavleån. Hela eller delar av Södra Strandgatan förbi länsmuseet föreslås också bli gångstråk.

– Det är vattenkontakten vi vill åt, exempelvis genom att sänka kajerna och skapa spännande bryggor och park- och torgutformningar, säger kommunens planarkitekt Viveka Sohlén.

Vad gäller gatorna förbi Rådhustorget föreslås en eventuell avstängning för biltrafik, mellan Norra Strandgatan och Nygatan.

– Vi har tidigare sagt att vi vill prioritera gång-, cykel och kollektivtrafik där. Det vill vi nu diskutera med Gävleborna, säger Per Johansson.

Själv är han positiv till en avstängning.

– Men det får förstås inte bli för tuffa trafikflöden på kringlederna.

Erfarenheter från tidigare avstängningar visar att det i första hand är Kaplansgatan och Centralplan som får ökade bilflöden. På Södra och Norra Kungsgatan (utanför avstängningen) har bilflödet minskat.

Röster inom handeln har tidigare skarpt motsatt sig planerna på ett bilfritt centrum. Men Per Johansson tror att handeln snarare kan gynnas.

– Man kan ju fråga sig vem som handlar mest. Är det den som åker bil i 30 kilometer i timmen eller den som går i fem kilometer i timmen? undrar han.

Men Moderaternas oppositionsråd Inger KällgrenSawela är av en annan åsikt.

– Personligen tror jag inte på idén att stänga av centrum eftersom det inte finns några naturliga kringleder. Parkvägen och Kaplansgatan är redan överbelastade, säger hon.

Viveka Sohlén påpekar att de förslag som ingår i planen är just förslag. Nu är det meningen att allmänheten på olika sätt ska få tycka till. Synpunkterna ska vävas in i ett slutgiltigt förslag innan centrumplanen godkänns av kommunfullmäktige, troligen framåt slutet av 2013.

– I vilken takt planerna sedan kan förverkligas får vi se. Det är ju en kostnadsfråga också, säger Per Johansson.

Mer läsning

Annons