Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Se högskolans fräcka reklam

Med hjälp av Facebook och You Tube ska högskolan locka studenter till lärarutbildningen.

Annons

– Det är ett annorlunda grepp, säger kommunikationschef Johan Ahlgren.

"Hur mycket fel kan det bli?", är frågan som ställs i kampanjen. Svaret är "väldigt mycket".
Högskolans egen filmsnutt på You Tube ger ett exempel på hur pinsamma föräldrar som pratar dålig engelska kan vara på en restaurang. Klippet "Great Kock" har fått nästan 1 800 visningar på mindre än en vecka.

Facebooksidan "Felanmälan" bygger på samma tema. Här är det fritt fram för var och en att dela med sig av egna exempel.
– Budskapet är att fler behöriga lärare leder till duktigare elever som gör färre misstag i livet. Vi måste bli bättre på att formulera vad våra utbildningar leder till och vilka situationer som kan bli bättre med en utbildning i bagaget, säger Johan Ahlgren.

En halv miljon har kampanjen kostat. Väl investerade pengar, menar kommunikationschefen.
– Det här är redan vår mest omtalade kampanj, vi vill fortsätta på den här linjen. Om man är för försiktig och inte vågar satsa kommer man ingenstans och tidigare försök har inte varit så framgångsrika, säger han.

Eftersom högskolan fortfarande saknar examenstillstånd för grundlärare och förskollärare riktar sig kampanjen till personer som är intresserade av att bli yrkeslärare eller ämneslärare. Tidigare i år har riksdagen beslutat att endast behöriga lärare får sätta betyg från och med år 2015.

Mer läsning

Annons