Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Slutstation Gävle för SL-trotjänare

/
  • Vagnarna gjordes så rymliga som möjligt, så att mycket folk skulle få plats. Inredningen i tågen har varierat genom åren, från galonsäten i grått till blåa tygsäten.
  • Pendeltågen togs fram för miljonprogrammen på sent 60-tal och 70-tal. Då skulle alla lätt och snabbt kunna pendla mellan förorten och innerstan.
  • Tutan längst upp på tågets front ger i från sig ett riktigt högt ljud. Lokföraren Björn Fura passade på att tuta när han rullade in i Gävle.
  • Ove Wahlgren, medlem i Järnvägsmusei Vänner tycker att det är spännande att museet ska ta emot det blåa pendeltåget. Nu önskar han bara att graffitin kunde tas bort och att tåget fick bevaras i fint skick.
  • För Björn Fura, lokförare, har det varit vardag sedan 80-talet att köra de blåa pendeltågen. Han är glad över att ett av tågen nu bevaras för framtiden.
  • Graffitin rör upp blandade känslor. Förstör det tågen, eller är det en typisk tidsmarkör som borde bevaras?
  • Sten Holm är ansvarig för museala fordon. Han har mycket att stå i nu när de fått ytterligare ett tåg till museet.
  • Lokföraren Björn Fura och Sten Holm, ansvarig för museala fordon, diskuterar de blåa pendeltågens brist på toaletter.– Innan kunde man ju gå på tågen. Men det är ju en lokförares lott, att skaffa sig en partyblåsa, säger Björn Fura.
  • Tågentusiasten Ove Wahlgren, är medlem i Järnvägsmusei Vänner och var självklart på plats när pendeltåget rullade in på spår 1.
  • Tågentusiast. Ove Wahlgren, medlem i Järnvägsmusei Vänner filmar lokföraren Björn Fura. – Så har man något att visa upp för de andra i klubben, säger han.
  • Den lilla katten på framljusen är det franska märket Marshalls symbol. Den används som standardbelysning för många tågfordon.
  • Museichefen Robert Sjöö (t.h) tycker att Sveriges Järnvägsmuseums uppgift är att berätta Sveriges tåghistoria. Därför är det blåa pendeltåget viktigt att visa upp. Här tillsammans med fordonsmekanikern Johan von Oelreich (t.v)
  • Pendeltåget rullar långsamt in på spår 1 på Järnvägsmuseet. Hela sommaren har folk chansen att gå dit och kolla på det.

De klassiska blåa pendeltågen som kört i Stockholms kommunaltrafik i 40 år ska nu pensioneras. På tisdagen rullade ett av de sista tågen långsamt in på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

– De här tågen kom när jag var 15 år och nu ska de in på museum, det säger ju något om hur gammal jag är, säger Björn Fura, lokföraren som fick äran att köra tåget från Stockholm.

Annons

Det blåa pendeltåget som kallas X1 är en gåva från Storstockholms Lokaltrafik, SL. Tåget är ett av de första som byggdes på sent 60-tal och två vagnar kommer att bevaras på Järnvägsmuseet. Björn Fura, som körde tåget in till Gävle från Stockholm har själv arbetat som lokförare sedan 80-talet. Han har kört många x1:or i sina dagar, men nu var det ett tag sedan han satt i förarsätet.

– Det är ungefär som lumpen, man minns bara de goda stunderna med det här tåget, säger han.

De första blåa pendeltågen byggdes 1967 och var en del av satsningen att få fler att pendla mellan miljonprogrammen och innerstaden i Stockholm. Robert Sjöö som är museichef på Sveriges Järnvägsmuseum ser tågen som en symbol för tillväxt, expansionen av Storstockholm och dåtidens framtidstro.

– De flesta har ju någon koppling till de här tågen. När folk kommer hit och ser det här pendeltåget kommer säkert många minnen bubbla upp.

Robert Sjöö är dock osäker på om graffitin längs pendeltågets långsidor ska bevaras. Även om han är emot graffiti så förstår han att det kan ses som en typisk tidsmarkör.

– Vi håller ju på med historia, så kanske blir det så att vi bevarar en snygg vagn och en med graffiti, säger han.

Pendeltåget kommer vara tillgängligt för besökare hela sommaren på Sveriges Järnvägsmuseum. Till vintern ska det beslutas om tåget ska bevaras i samma skick eller rustas upp till originalskick.

Mer läsning

Annons