Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Spårvagnen får nytt liv

/

En museispårväg i Gävle är nu ett steg närmare verklighet.

Stans äldsta bevarade spårvagn flyttades i går till nya lokaler på Brynäs för att renoveras.

Annons

Den gamla spårvagnen ser lite sliten ut – vilket inte är så konstigt. Den var den första som togs i bruk när Gävles spårvagnstrafik rullade igång 1909.

Under nästan ett halvt sekel hann den trafikera sträckan mellan Brynäs och Stadsträdgården innan röda linjen lades ner 1952.

Nu ska ettans gamla spårvagn få nytt liv.

Ett flertal eldsjälar från Svenska Spårvagnssällskapets Gävleavdelning fanns på plats när vagnen i går lyftes ombord på ett lastfordon för att transporteras från ett förråd bakom Erikshjälpen till en annan lokal längre upp på Brynäs. Även en öppen släpvagn från 1910 flyttades med.

– Nu kan vi äntligen komma igång och renovera vagnarna på allvar. Arbetet påbörjades tidigare, men har legat på is eftersom det inte funnits pengar, berättar Daniel Ersson, sekreterare i sällskapet.

För ett år sedan var spårvagnssällskapet nära att ge upp sedan kommunen meddelat att föreningen inte kommer att få några kommunala bidrag. Men med Thomas Dahl som ny ordförande och Daniel Ersson som sekreterare fick sällskapet ny luft under vingarna. Och den här gången ser förutsättningarna bättre ut, enligt Daniel Ersson.

– Det kommer att kosta sex–sju miljoner kronor att renovera varje vagn, men det är flera privata företag som ställer upp med pengar så vi är en bra bit på väg, säger han.

Företaget Jörgen Thyr ställde även upp med transport i går och Gävle Järnvägsteknik bistår med lokal. År 2014 hoppas Daniel Ersson att museispårvägen mellan Gerdavarvet och Staffansbron ska kunna öppnas för trafik.

TV-inslaget är gjort av Catharina Hugosson och Sanna Gustavsson

Mer läsning

Annons