Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägglöss kvar trots sanering

/
  • Det var i sängen vägglössen först påträffades, men enligt Johan Eriksson finns krypen överallt i lägenheten.– Jag är inte känslig för insekter, men det här har fått mig att bli paranoid, säger Johan Eriksson vars lägenhet äntligen ska saneras igen efter månader av besvär.
  • Lägenheten sanerades men problemen med vägglöss fortsatte.

När Johan Eriksson anmälde att hans lägenhet fått vägglöss sanerades lägenheten en gång.

Men trots att problemen fortsatte har det tagit mer än två månader för Gavlegårdarna att åter reagera.

– Det har skötts nonchalant, tycker han.

Annons

Vägglössen upptäcktes i lägenheten på Öster i december. En vecka senare sanerades lägenheten. Men problemen fortsatte.

En dryg månad senare kontaktade han på nytt Gavlegårdarna.

Han lämnade namn, nummer och adress men därefter var det tyst. Ingen sanering eller ens ett samtal.

Samtidigt ökade problemen och i veckan har Johan Eriksson legat sömnlös på nätterna.

– Jag är inte känslig för insekter, men det här har fått mig att bli paranoid. Jag vill inte ligga och vara en buffé natt efter natt, säger Johan som slutligen fick respons från Gavlegårdarna i förrgår.

I går var skadedjursfirman Nomor äntligen i lägenheten och gjorde en ny sanering.

När Gefle Dagblad når Krister Palm, fastighetsförvaltare på Gavlegårdarna, berättar han att det hela kan ha berott på en miss i kommunikationen.

– Det är bara att beklaga om vi misslyckats att ta kontakt. Det är en brist från vår sida om det blivit fel, säger han.

Johan Eriksson är sjukskriven och har hyreskontraktet via kommunen.

Därför tror Krister Palm att Johans namn inte gick att hitta i Gavlegårdarnas register när han lämnade sin information i januari.

– Vi måste titta över om vi kan hitta ett säkrare sätt att koppla ihop hyresgäst och lägenhet. Det kommer vi att säkerställa, säger Krister Palm.

I går talade han med Johan Eriksson och de ska ha kommit överens om hyresnedsättning för de månader som han varit drabbad.

Trots det tycker Johan Eriksson att det känns olustigt att det hela tagit sådan tid och tycker det hela är nonchalant skött av Gavlegårdarna.

– Det verkar som att de tagit det på allvar först när jag kontaktade Gefle Dagblad.

Sedan i februari har skadedjursbekämparna Nomor och Gavlegårdarna börjat tillämpa ett system där de kontaktar hyresgästerna själva fyra veckor efter saneringen och kollar om problemen är lösta.

Mer läsning

Annons