Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför inte krav på alla bilförare?

GÄVLEGanska onödigt egentligen. I alla fall att kräva läkarintyg för yrkesförare redan från 45 år. Det kanske vore vettigare att titta på personbilsförare. De får köra tills de blir 100 om så är.

Annons
Anders Ohlsson, ägare till Anders Ohlssons åkeri, och chauffören Erik Molarin är tveksamma till att intygskravet för att få fortsätta köra lastbil och buss efter 45 är till någon nytta. De tycker åldersgränsen kunde få vara högre.
Samtidigt håller de med om att läkarundersökningen kan vara vettig. Läkaren kan ju upptäcka defekter man själv inte är medveten om, till exempel att synfältet inte längre är normalt.
Anders Ohlsson sitter oftast på kontoret men hämtar ibland lastbilar från verkstaden. När det krisar till sig riktigt med sjukdomar och annat hoppar han in som chaufför i frakttrafiken.
Därför har han förnyat sin CE-behörighet. C står för tung lastbil och E för tungt släp. Det gjorde han redan när han fick brevet från Vägverket för omkring två år sedan.
Också Erik Molarin var ute i god tid och blev undersökt hos en privatläkare i vintras. Intyget kostade honom 500 kronor.
Alla litet äldre förare på Ohlssons åkeri har förnyat sin högre behörighet.
Anders Ohlsson har hört talas om att andra yrkesförare som varit sent ute har haft problem att få komma till läkare.
Och att det finns chaufförer som fått betala tusen kronor och till och med mer för det intyg som Vägverket kräver.



Mer läsning

Annons