Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vasaloppet marknadsförs - vill vara i ropet

/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Kommers. Vasaloppsprofilen Mathias Danielsson från Årsunda hjälper kunder att prova ut nya längdskidor.

GÄVLE
Redan före midsommarhelgen hade 15 500 personer anmält sig till nästa års Vasalopp. Fullt, med andra ord.

Annons
Ändå har tävlingsarrangören och Svenska skidförbundet gett sig ut på en Vasaloppsturné för att göra reklam för tävlingen. I går stannade de till i Stadiumbutiken i Valbo.
- Man måste ständigt marknadsföra sig för att vara i ropet. Vi har ju flera andra tävlingar också, Skejtvasan, Halvvasan och Stafettvasan till exempel, säger Vasaloppets generalsekreterare, Rolf Hammar, som delar ut broschyrer vid entrén.
Längre in i butiken hjälper Vasaloppsprofilen Mathias Danielsson kunderna att prova ut nya längdskidor. En av dem är Daniel Sund från Sandviken som siktar på att genomföra sitt tredje Vasalopp nästa år.
- Jag anmälde mig två veckor efter förra loppet, säger han.
ERIK WIKSTRÖM

Mer läsning

Annons