Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem ska hjälpa till?

/
  • Daniel Carlsson, delägare på Brända Bocken tycker att personalen på plats gjorde vad de kunde för att hjälpa till när Pia Jansson satte en köttbit i halsen.

Vem ska egentligen ingripa när en person är skadad eller far illa?

Annons

Både Tarja Lidberg och Lisa Jansson tyckte att varken personal eller övriga gäster på Brända Bocken hjälpte till när Pia satte köttbiten i halsen.

Daniel Carlsson, delägare på Brända Bocken, har en annan bild av händelsen och blir förvånad över kritiken.

– Självklart skulle jag vilja att alla kunde heimlich i min personal, men det kravet kan man inte ställa. Vi såg att hon blev hjälpt av en person som hade den kunskapen, och min personal gjorde sitt bästa för att hjälpa till i övrigt. De var framme och frågade om de behövde assistans, samt mötte upp ambulansen.

Micke Mossberg är ombudsman på Hotell och Restaurangfacket i Gävle.

– Det finns inget i anställningsförhandlingarna som kräver att personalen kan första hjälpen, man kan inte kräva medicinsk utbildning av restaurangpersonal, säger han.

Mer läsning

Annons