Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veteran som körskolebil

/
  • Göran Aldenby har tagit på sig ansvaret att för Yrkesakademins räkning utbilda Älvkarlebys blivande deltidsbrandmän till C-behörighet (tung lastbil). Här tar han och eleven Thommie Larsson en paus framför den eleganta veteranen.SDX 241 är inte längre i tjänst men fanns med i fordonsparken i Järbo tills för några år sedan. Bilen har rullat knappa 2000 mil på vägarna i västra Gästrikland sedan 1976.

Har du noterat en äldre brandbil som kryssar fram på snösmala gator i Gävle på sistone? Eller på riksväg 76 mellan Skutskär och Gävle?
I så fall har du bevittnat körlektioner med målet att ge tolv blivande deltidsbrandmän i Älvkarleby C-behörighet. Volvon, Järbos tidigare tankbil, är verkligen en veteran med 33 år på nacken.

Annons

Thommie Larsson är en av de nya brandmän som ska bemanna räddningstjänsten i Skutskär/Älvkarleby när avtalet mellan Gästrike räddningstjänst och Stora Enso upphör vid halvårsskiftet.

En del av utbildningen har de klarat av sedan rekryteringen i höstas men än saknas i vissa fall kompetens innan de är godkända. Ett av kraven är behörighet för tung lastbil.

Thommie Larsson hade kört litet lastbil när han första gången satte sig vid ratten med trafikläraren Göran Aldenby vid sin sida. Dock ingen så gammal som övningsbilen.

Järbos gamla tankbil med numret SDX 241 på huv och sidor ser faktiskt ut som ny om man bedömer lack och det yttre skicket i övrigt. Volvon är dock en av årsmodell 1976.

– Järbo har en annan bil numera. Den gamla finns dock kvar. Skicket kan man verkligen inte klaga på. Den har inte en skråma. Numera använder vi dem främst vid körlektioner. För att få C-körkort med full behörighet måste man nämligen köra i en bil med manuell växellåda.

Det säger Lars Sigfridsson, produktionschef vid Gästrike räddningstjänst.

Utbildningen för de omkring 30 deltidsbrandmän som ska tjänstgöra i Skutskär från 1 juli går enligt planerna. Den grundläggande brandmannadelen klarades av under hösten.

Nu handlar det om körutbildning för dem som saknar C-kort men också om att vara med vid utryckningar för att få sådan vana. Sjukvårdsutbildning står också på schemat eftersom deltidskåren också ska rycka ut på sjukvårdslarm.

Åtskilliga i den kommande styrkan i Skutskär är deltidsbrandmän sedan tidigare. Flera av dem går nu befälsutbildning.

– Den som lär sig växla den här bilen klarar sedan vilken annan som helst, säger lärare Aldenby med ett skratt och berömmer sin elev för tillfället, Thommie Larsson. När vi träffas har han redan kört omkring på en rad gator runt om i Gävle. Flera riktigt trånga passager har det blivit också. Start i backe på Styrmansgatan var heller inget problem för Thommie.

Aldenby kan Gävles allra besvärligaste korsning och stigningar som sin egen ficka. Han har inte för inte tillbringat flera decennier i stan som trafiklärare.

Hon är lätt att styra, om man nu kan kalla en gammal brandbil för hon, men är definitivt inte lätt att växla. Det gäller att föra den låga spaken med fast men långsam hand i exakt rätt riktning mot nästa läge. Och att efter varje växling justera knappen för hög- och lågväxel med tummen så den ligger rätt nästa gång, att ändra från hög till låg eller vice versa.

Tommie Larsson och de elva övriga som ska komplettera sina körkort kommer också att få köra en Volvolastbil av betydligt modernare snitt. Och därmed med någon form av komfort. För det saknar SDX 241. Fjädringen, i den mån den finns, är nämligen stenhård. Och vid maxfart, så där 75 km/tim, är ljudnivån öronbedövande.

Jo, undertecknad erbjuds också ett pass bakom ratten. Det blev några präktiga felväxlingar men den turbobefriade och otroligt råstarka Volvodieseln är så förlåtande att den knegar vidare utan tjuvstopp även när jag borde ha valt två steg lägre i lådan. Vid start från stillastående är trean lämplig växel. Med tom vattentank väger bilen inte mer än drygt åtta ton.

Tur man har behörigheten redan. Den skulle jag i alla händelser inte ha fått i allra första försöket med denna klenod.

Mer läsning

Annons