Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vicky om träningen - "Jag hänger med allt bättre på spinningen"

/
  • Nu ska bröstmusklerna få sig en omgång. Vicky tränar omväxlande de musklerna och motsvarigheten på ryggen. Catarina Wikström ser till att hon gör rätt.
  • Upp och ned för steppbrädan höjder pulsen.
  • Se sån stil hon har. Vicky spanar in hur hennes tränare Catarina utför övningen.
  • Trycka ländryggen mot golvet och samtidigt pendla med benen är inte det lättaste.
  • Balans och koncentration är två viktiga saker för att göra rörelserna rätt

En kväll tog det riktigt emot för Vicky Kvist.
Men till slut tvingade hon sig ut på en stavgångsrunda.
– Det hade inte blivit av utan deltagandet i Hälsopuls, säger 55-åriga Vicky.

Annons

Hon värmer upp på roddmaskinen i Korpens lokal. Nu ska Vickys träningsprogram utökas. Den personliga tränaren Catarina Wikström ska förse sin adept med ett alternativt program att växla mellan.

– Det första programmet hon fick innehåller enbart styrketräningsövningar, det här avslutas med 15 minuters konditionsträning, berättar Catarina Wikström.

LÄS OCKSÅ: Så gammal är Vickys kropp – egentligen

Men först stämmer duon av läget. Vicky säger att hon får lite ont någon dag efter en övning för ländryggen. Catarina betonar vikten av att spänna rumpan.

– Om du får ont efteråt är det muskulärt, men jag ska visa dig en alternativ övning.

Med stolthet berättar Vicky att hon omväxlande sprungit och gått på löpbandet. Överhuvudtaget går träningen framåt.

– Jag går på spinning och hänger med bättre och bättre, berättar hon.

Så är det dags att gå igenom och testa programmet. Det är övningar för hela kroppen där rätt balans är viktig

– Räta på ryggen och böj på knäna, uppmuntrar Catarina.

MER LÄSNING: Följ Vicky Kvists blogg här

Efter en halvtimme är Vicky riktigt svettig. Men än återstår konditionsträningen och hon tar plats på löpbandet.

– Det blev så enformigt att bara gå, förklarar Vicky som nu joggar.

Passet avslutas med stretching. Något att stoppa i munnen efter träningen ingår inte i 55-åringens rutin.

– Tillfredsställelsen är den stora belöningen, säger hon.

LÄS OCKSÅ: De ska utmana sig själva i Hälsopuls

Mer läsning