Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill inte ha vägen inpå knuten

/
  • Thony Lindroth undrade hur det blir för gång- och cykeltrafikanter och fick till svar att de ska få ett eget stråk utefter 56:an.
  • Jenny Norén och Patrik Roos svarade på frågor om väg 56:s framtid.
  • Trafikverket fick frågor om bland annat övergångsställen, hur gårdar påverkas och varför man satsar på vägar och lastbilstrafik i stället för tåg.

För den norra delen av väg 56 finns pengar 2016. Men sträckan mellan Lomsheden och Hedesunda kan få vänta till 2020-talet.

– Man styr om trafiken först och bygger om vägen sedan, sa en mötesdeltagare.

Annons

Agneta Löf, samhällsplanerare på Trafikverket, håller inte riktigt med om den beskrivningen.

– Det är en anpassning till hur de redan kör, säger hon om att politikerna bestämt att vägen mellan Norrköping och Gävle ska heta 56 och avlasta E4 och Stockholm.

Den omdiskuterade 56:an och den senaste förstudien stod i centrum för gårdagskvällens välbesökta möte i Bygården i Överhärde. I fjol körde 4 200 bilar om dygnet mellan Hedesunda och Överhärde, varav 30 procent var lastbilar, långtradare och annan tung trafik. Om 30 år räknar man med 7 000 bilar om dygnet. Alla är eniga om att vägen behöver byggas om, inte minst med tanke på olyckor. Frågan är hur och när.

– Vi har inget klockrent alternativ och inget som är riktigt dåligt. Där behöver vi er hjälp, sa Trafikverkets Patrik Roos om förstudiens sju alternativ.

Som GD berättade i förrgår finns sex förslag till hur vägen kan gå mellan Lomsheden och Valbo/Gävle och ett där den redan i Hedesunda viker av mot Gävle. Olika intressen ska jämkas samman; boende, säkerhet, natur, fornlämningar, byggnadsminnen, företagare och byggplaner.

– Det är mycket att ta hänsyn till, säger Jenny Norén, projektledare på företaget WSP.

Pengar till förslag som är mest lika dagens sträckning och som fanns med i fjolårets förstudie finns i 2016 års budget. Patrik Roos säger att om de begär för mycket extra pengar finns risk att projektet anses för dyrt och går om intet.

Tanken är att det ska bli mötesfri väg hela vägen mellan Hedesunda och Gävle. Men söder om Lomsheden, förbi olycksdrabbade Främlingshem, dröjer det. Som det ser ut nu ska den sträckan diskuteras 2015, vilket innebär att det kan finnas pengar först efter 2021, i nästa planperiod. Agneta Löf säger att Trafikverket lyfter fram sträckan på olika sätt, vilket kan innebära att den får pengar tidigare.

Samtidigt är 56:an söder om Tärnsjö mer olycksdrabbad.

Lennart Hedlund som bor efter 56.an ville framför allt ha svar på en fråga på mötet:

– När bestäms det?

Enligt tidsplanen ska en vägutredning titta närmare på alternativen under året och en bit in på 2013 kan ett beslut om var den norra delen av vägen byggs komma. Flera mötesdeltagare bor i hus som kan påverkas av vägbreddning och omdragning.

– Vi undrar om huset ska bort, säger Mairit Hedlund.

Några svar fick hon och de andra inte. Först i vägutredningen tittar man på det.

Thony Lindroth bor i Stackbo och hade frågor om bland annat gång- och cykelvägar, trafikflöden och Främlingshemsträckan. Han ser helst en ny väg mellan Hedesunda och Andersberg/Höjersdal.

– Det viktigaste är att man skonar människor när man drar en ny väg, tyckte en annan mötesdeltagare.

Mer läsning

Annons