Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinter­cyklisterna räds inte is längre

/
  • Sara Nilsson har cyklat från Valbo till Sätra nästan varje dag under tiden som projektet Vintercyklisten pågått, en av cirka 40 personer i Gävle och Sandviken som valt att byta bilen mot cykeln under några vintermånader i år.

Cykla till jobbet på is, snö och skare? Inga problem, tycker de runt 40 Vintercyklisterna i Gävle och Sandviken som tillsammans cyklat 1488 mil i år. I går träffades de flesta av dem för att utvärdera projektet.

Annons

Ett par nya dubbdäck verkar ha gjort susen i vinter, i alla fall för de som nappade på det gemensamma regionprojektet Vintercyklisten i Gävleborg. Många som tidigare har tagit bilen av gammal vana så fort kvicksilvret fallit under nollan valde nu att sätta sig på sadeln under de tre månader som projektet pågick från mitten av januari till mitten av april. Trots att vi upplevt en av de hårdaste vintrarna på länge verkar ingen ha ångrat det beslutet.

– Jag kommer absolut att fortsätta cykla nästa vinter, det är inget jag gjort förut men det här har varit lite av en aha-upplevelse för mig, säger Kalle Gullberg, som cyklat varje dag mellan hemmet i Olsbacka och jobbet mitt i stan.

Arbetskollegan Peter Ståhl, som bor i Sätra och därmed har ett lite längre avstånd, uppskattar precis som Kalle Gullberg att han tillryggalagt cirka 35 mil på cykeln under perioden. Han har dock vintercyklat en del förut under tidigare vintrar. På frågan om det aldrig känts farligt att ge sig ut på glashala eller moddiga vägar när väglaget var som allra besvärligast svarar båda på samma sätt.

– Nej, inte med de här dubbdäcken, jag tror att det varit farligare att gå än att cykla faktiskt. Jag såg flera personer till fots som föll omkull men för mig gick det bra, säger Kalle Gullberg och får medhåll av Peter Ståhl.

Just dubbdäcken som de utrustades med inför projektet var det som Vintercyklisterna var mest nöjda med enligt utvärderingen, men också upplevelserna på cykeln och hälsoaspekten var saker som uppskattats. Och jodå, visst fanns det jobbiga saker också, och då var det ändå de knaggliga vägarna när temperaturen pendlade mellan plus och minus som var värst.

Gensvaret från de övervintrande cyklisterna gladde förstås arrangörerna på kommunerna, länsstyrelsen, landstinget och Hållbart resande vid Region Gävleborg.

– Vi har räknat ut att ungefär 1033 mil bilkörning ersatts med cykeln, det är två ton besparade koldioxidutsläpp eller cirka 430 enkelresor mellan Gävle och Sandviken. Att alla svarat att de nu kan tänka sig att cykla ännu mer under vintern känns speciellt kul, säger Christine Sisell på Region Gävleborg.

Mer läsning

Annons