Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterfart på E4

GÄVLE
Den här vintern blir det sänkta vinterfarter i länet enbart på E 4 och riksväg 80. Och på betydligt kortare sträckor än tidigare. Orsaken är att utbyggnaden till trefältsväg med mitträcke har gått vidare i år.

Annons
Det här blir femte vintern med sänkta vinterhastigheter på högtrafikerade och olycksbelastade vägar utan mitträcke.
I Gävleborgs län sänktes från början en del 90-vägar till 70. Dit hörde vägen mellan Sandviken och Järbo.
Vägverket Region Mitt har inför den här vintern bestämt att enbart göra sänkningar från 110 till 90 km/tim.
- Vi tycker att det är vägar med höga hastigheter vi bör inrikta oss på. Det är där de svåraste olyckorna inträffar, säger trafikingenjör Lars Ljungberg vid Vägverket i Gävle.
Vinterhastigheterna införs den 14 november och gäller fram till 15 mars. Det betyder betydligt kortare period än tidigare vintrar då starten varit den 1 november och slutdatum hamnat i mitten av april.
Det innebär att Gävleborg nu räknas till södra delen av Sverige väglagsmässigt. I alla fall kusttrakterna.
Det finns nämligen också ett litet avsnitt av väg 45 i nordvästra Hälsingland där 110-gränsen sänks till 90. Där gäller vinterfarten till den19 april.
Sänkningarna på E 4 gäller cirka två mil norrut från Hudiksvall samt några kilometer fram till länsgränsen mot Västernorrland.
E 4 mellan Tönnebro och Söderhamn har i år byggts om till trefältsväg. Mitträcket har dock bara hunnit sättas upp på den norra halvan.
Anledningen till att det inte blir vinterfart från Tönnebro fram till mitträckets början är att farten ändå kommer att vara nedsatt där i vinter.
- Vissa arbeten kommer att göras där. Bland annat ska viltstängslen tas bort, säger Ljungberg.
Riks 80 har nu fått mitträcke från motorvägens slut i Sandviken fram till trafikplats Tegelbruket i Storvik.
Vinterhastigheten införs på den bit, bara något hundratal meter, väster om trafikplatsen där det normalt är 110-gräns.
Fyra vintrar med vinterhastighet har inte gett de olycksminskningar Vägverket hoppats på. En utvärdering från Väg- och trafkforskningsinstitutet, VTI, visar ändå på positiva effekter på hastigheter och trafiksäkerhet. Därför väljer Vägverket att fortsätta med vinterhastigheter på vissa vägar.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons