Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ytterdörren ännu inte lagad

/

Yvonne och Anders utsattes för en felaktig husrannsakan – men får själva sota för den.

Deras ytterdörr i den stökiga trappuppgången är fortfarande trasig.

Annons

GD avslöjade Gävlepolisens felaktiga husrannsakan på Valbogatan i lördagens tidning.

Av misstag hade Yvonne Henrikssons och Anders Anderssons lägenhet pekats ut som målet.

Kvar lämnades en sönderbruten ytterdörr, med en glipa som skulle göra det enkelt för en hågad inbrottstjuv att se in i hallen och bryta upp dörren på nytt.

Det var i torsdags.

– Ingenting har hänt. Dörren är fortfarande trasig, och nu börjar vi bli förbannade, säger Yvonne Henriksson vid middagstid på måndagen.

Paret försöker tillbringa så mycket tid som möjligt i sommarstugan för att fly stöket på adressen.

– Det känns inte tryggt att ha en sönderbruten dörr. Speciellt inte i den här trappen med tanke på alla som rör sig här. Det är fylla och bråk, de ringer på dörren och ber oss larma ambulans.

Gävlepolisens ståndpunkt är att ansvaret för att få dörren lagad eller utbytt ligger på fastighetsägaren.

– Fastighetsägaren ska ha kontaktat vaktmästaren, som i sin tur ska ha bett en snickare att hitta en begagnad dörr, säger Yvonne Henriksson.

GD har sökt fastighetsägaren utan framgång, för att fråga varför tid slösas på att leta begagnad dörr.

Är det för att polisen satt tak för kostnaden?

– Nej. Den frågan diskuterade vi inte ens när jag pratade med fastighetsägaren i fredags förra veckan. Jag gav honom fakturaadressen och fick höra att han skulle kontakta en snickare omgående, säger Pär Rooth, ekonomichef för Gävlepolisen.

Men det var ju ni som gjorde en felaktig husrannsakan och bröt sönder deras ytterdörr, den är fortfarande trasig och trappen otrygg. Vad krävs för att ni ska lägga byråkratin åt sidan och ringa en dörrfirma?

– Jag tycker att vi redan har frångått byråkratin genom att säga till fastighetsägaren att han kan skicka fakturan direkt till oss. I normalfallet ska det först skickas ett skadeståndsanspråk till Rikspolisstyrelsen för bedömning. Om vi hyrde en snickare som satte upp en dörr, som inte godkänts först av hyresgästen, gränsar det lite till egenmäktigt förfarande, säger Pär Rooth.

Under tiden fortsätter Yvonne och Anders att drabbas för att de utsattes för en felaktig husrannsakan.

Mer läsning

Annons