Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deras farhågor besannades

/

Föräldrarna rasade när Dynamiska gruppen på Petreskolan skulle läggas ner. Nu när förändringen är genomförd tycker de att deras farhågor besannats.
– Några barn har hamnat utanför helt och hållet, säger föräldern Kenth Kihlberg.

Annons

Enligt skolledning och kommun görs en storsatsning på skolan i Hofors. Bakgrunden är den låga måluppfyllelsen och de låga betygen.

Inom ramen för en samordning av specialresurserna beslutades att den så kallade Dynamiska gruppen på Petreskolan skulle avvecklas och i stället skulle de 17 eleverna där rotera i mer ämnesspecifika grupper, detta i den nya satsningen Resurscentrum.

Ett flertal föräldrar varnade för att förändringen skulle komma att äventyra de berörda elevernas möjligheter att över huvud taget gå i skolan. Många av eleverna har diagnoser som ADHD och Aspergers syndrom.

– Vi har aldrig motsatt oss att fler ska få hjälp. Men det är fel att blanda barn med stora svårigheter med de som bara behöver punktinsatser, säger föräldern Robert Westrin.

I våras startades Resurscentrum och enligt Kenth Kihlberg och Robert Westrin finns tillförlitliga uppgifter som säger att frånvaron bland barnen från Dynamiska skjutit i höjden till runt 70 procent.

– Tre barn är hemma på heltid, säger Kenth Kihlberg.

Åtta föräldrar har skrivit brev till kommunen där de redogör för sina upplevelser av Resurscentrum.

Så här skriver en förälder: ”Hon håller redan på att tappa greppet i flera ämnen som det tidigare gått bra i. Jag blir så ledsen och frustrerad över detta.”

I breven finns bara något enstaka positivt omdöme.

För många är också den dåliga informationen och förankringen en anledning till besvikelse.

– Det gjordes ingen konsekvensanalys och det har inte gjorts någon utvärdering. Problem skulle lösas efterhand, fick vi veta, säger Kenth Kihlberg.

När föräldrarna informerades om att Dynamiska gruppen skulle läggas ner hade skolledning och kommun planerat för förändringen i nästan ett år.

– Sedan var det inte en enda lärare från Dynamiska gruppen som deltog i utformningen av Resurscentrum. Om de inte ville eller inte blev tillfrågade vet jag inte, säger Robert Westrin.

Både Kenth Kihlberg och Robert Westrin lyfter också fram de nya rutinerna under rasterna som en stressfaktor för eleverna. Då Dynamiska gruppen fanns kunde eleverna stanna i undervisningslokalerna under rasterna. Nu måste de i stället ta sig till ett speciellt uppehållsrum.

– Det gör att de måste ut bland de andra eleverna för att kunna ta sig dit. Det är ett litet rum med två små runda fönster, ett bord och en fåtölj. Det kallas redan för ”Damprummet” av andra elever, säger Robert Westrin, som menar att många av problemen kunnat undvikas om man bara gjort rätt från början.

– Skolledningen skulle ha jobbat ihop med lärare och föräldrar, gjort en riktig konsekvensanalys och inte forcerat igenom förändringen.

Kenth Kilhberg:

– Farhågorna har besannats. Visst finns det två sidor av det här, för det är möjligt att det finns föräldrar som tycker att det här har varit bra för deras barn, men det är några barn som har hamnat utanför helt och hållet.

GD har utan framgång sökt Petreskolans rektor Lise-Lotte Staaf och skolchefen Agneta Dahlqvist.

Mer läsning

Annons