Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågfartszon genom Hofors

/
  • Såhär ska den nya genomfarten genom Hofors se ut.
Grafik: Lars Bergsten
  • En rondell där genomfarten möter Centralgatan är högst prioriterat i Hofors kommuns planer.Lena Wigren, planingenjör på Hofors kommun.

Så här ska den nya genomfarten i Hofors se ut, enligt ett förslag: Fler rondeller, sänkt hastighet och tre stängda anslutningar, bland annat.

Men Trafikverket har ännu inte skjutit till några pengar.

Annons

Som GD kunde berätta i går kommer riks 80 att bli Europaväg och skyltas om till E16 i augusti-september.

Det kommer dock inte att innebära några förändringar för själva vägen.

Planer på förbättringsåtgärder finns men innan Trafikverket skjutit till pengar och gett klartecken händer inget. Detta gäller också för genomfarten i Hofors. Där är ett utformningsförslag framtaget men kommunen kan bara vänta.

– Vi har haft en hel del möten med Trafikverket men det verkar inte finns pengar inom överskådlig tid, säger planingenjör Lena Wigren på Hofors kommun.

Möjligen kan uppfräschningen av den del som berör Centralgatan och anslutningen till Centrum – som är kommunens ansvar – att sättas igång tidigare.

Kommunen vill under alla händelser komma så långt det går i förberedelserna för att kunna sätta igång snabbt om läget förändras.

Enligt förslaget är utgångspunkten för ombyggnaden att bygga om stora delar av genomfarten till en ”lågfartszon” där den faktiska hastigheten inte överskrider 40 kilometer i timmen. Den nya hastighetsdämpande utformningen innebär smalare körfält, två nya rondeller och en separerad gång- och cykelväg.

Därtill ska tre anslutningar stängas och ytterligare några enkelriktas.

De anslutningar som enligt förslaget stängs är Muraregatan, Bagaregatan och Vintergatan. Boende där kommer alltså att slippa genomfartstrafik på sin gata men måste i gengäld köra en omväg för att ta sig mellan bostaden och E16.

Om förslaget ska ut på samråd är inte bestämt. Formellt finns inget sådant krav eftersom någon ändring av detaljplanen inte behöver göras.

– Men vi vill ändå ha en dialog så långt det är möjligt, säger Lena Wigren.

Hela projektet beräknas kosta 35 miljoner kronor, varav Trafikverket står för cirka 20 miljoner och Hofors kommun för resten.

Riks 80 genom Gästrikland har sett en 40-procentig trafikökning sedan nya E4 mellan Uppsala och Mehedeby stod klar 2007.

Mer läsning

Annons