Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsföring ska sälja Hofors

När kommunfullmäktige skulle debattera det lokala utvecklingsprogrammet så fanns en röd tråd, marknadsföring.
– Vi kan erbjuda både livskvalité och välfärd, betonade kommunalrådet Marie-Louise Dangardt.

Annons

Hofors kommun ska under våren ta fram ett lokalt utvecklingsprogram.

Tre av frågorna debatterades vid gårdagens fullmäktigemöte, befolkning och ekonomi, boende och fritid samt näringsliv och sysselsättning.

Hofors antog i februari 2005 en vision om att vara vänligast i Sverige för boende, näringsliv och fritid. Något som kom fram i debatten då flertalet talare lyfte fram fördelarna.

Men alla var eniga om att kommunens positiva sidor drunknar i den negativa framtoning som ges i massmedia.

Ingemar Kalén, kd, gick så långt att han ville att de ansvariga måste bli vän med media.

– Vi måste marknadsföra de positiva sidorna, påpekade han.

Ziita Eriksson, m, tog också upp den negativa profil som skapats runt kommunen och som hon ansåg påverkar befolkningstrenden. Hon betonade att hon vill bo kvar, men vet inte om hon vågar och hon vill se en utveckling, inte avveckling.

– De unga behöver en framtidstro, framhöll hon.

Pär Åslund, fht, hade inte svårt att hitta positiva sidor och berättade att kommunen har badplatser så den som vill kan hitta nya varje dag under semestern. Felet är att ingen vet om det och han vill få en sammanställning, en handbok, över olika attraktioner som kan locka besökare.

Ett problem för kommunen är vikande befolkning, men Marie-Louise Dangardt ansåg att Hofors kanske inte kommer att öka utan målet måste vara att behålla nuvarande antal.

– Då först kan vi anpassa våra verksamheter rätt, poängterade hon.

Hans Forsberg, s, tillika ordförande i Hoforshus berättade att bolaget arbetar med en enkät till boende i närbelägna kommuner för att få svar på vad som krävs för att de ska välja Hofors som boendeort.

Hans Forsberg lyfte fram att i Hofors finns både bra och billiga bostäder och ett rikt fritidsutbud som borde locka till inflyttning.

Det fanns enighet kring behovet av att få nya företag och behålla och utveckla de befintliga. Här måste kommunen satsa mer på att skapa snabba beslutsvägar och hög tillgänglighet.

Något som man hittills lyckats bra med genom Entré Hofors visar enkäter till företagen.

Hans Backman, fp, ville att kommunen skulle inrätta ett pris till bästa företag och framhöll vikten av goda kommunikationer både med Gävle och Falun.

Nästa fullmäktigemöte, i februari, kommer debatten att gå vidare med frågor om den kommunala servicen, miljön, utbildning och integration.

Mer läsning

Annons