Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rött ljus för tjänstebil

Stabschef Ulf Back ansåg att pendlingsresorna till Hofors kostade för mycket. Då fick han tjänstebil av kommunchef och kommunalråd. Beslutet överklagades och nu har länsrätten upphävt beslutet då de båda inte har rätt att fatta beslut om tjänstebil.

Annons

Ulf Back bor i Falun och pendlar till jobbet i Hofors nära åtta mil om dagen. Han såg hur mycket han körde per år, uppemot 4 000 mil, och hur snabbt hans privata bil minskade i värde av de långa pendlingsresorna. Han påpekar att de långa resorna gör att han egen bil snabbt inte skulle ha något värde. Så när hans lön diskuterades i januari i år ville han i stället för en löneförhöjning få en tjänstebil.

– Det gick inte höja lönen så mycket att det kompenserade kostnaden för värdeminskningen på min bil, säger han.

I dag betalar Ulf Back förmånsskatt för tjänstebilen, runt 3 000 kronor i månaden, och drivmedel för sina privata resor. För resor i tjänsten läggs kostnaden på kommunen liksom för bilens värdeminskning. Eftersom han valt en miljöbil räknar han att halva körsträckan sker med etanol och halva med bensin. Familjen har i dag förutom tjänstebilen även kvar privatbilen, men Ulf Back räknar med att den ska säljas så snart marknaden blivit lite bättre.

– Vi behöver inte den andra bilen i dag så den står bara, säger han

Kommunchefen, Eira Källgren och kommunalrådet Marie-Louise Dangardt, tog tillsammans beslut om en tjänstebil, men Pär Åslund överklagade beslutet. Han ansåg att de båda inte har rätt att ensamma fatta beslut om den typen av löneförmån.

Länsrätten ger Pär Åslund rätt och nu tvingas kommunen ta om beslutet. Troligen blir det en fråga för personal- och ekonomiutskottet.

– Men vi tycker inte att han ska behöva ställa bilen under tiden, säger kommunchef Eira Källgren.

Mer läsning

Annons