Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det mesta var ruttet”

/

På onsdagen jämnades stationshuset i Kolforsen med marken – och det gick snabbare än många trott.

– Det är bara småsmulor kvar nu, konstaterade byalagets ordförande Niclas Carlsson i går eftermiddag.

Annons

Runt 20-30 personer hade enligt Niclas Carlsson samlats för att följa rivningen av stationshuset från 1886. Många togs lite på sängen av snabbheten i rivningsarbetet. Redan i förrgår förvandlades en stor del av byggnaden till pinnved. Från början var beskedet från ägaren Trafikverket att det skulle ta två veckor.

– Det är inte bara själva rivningen det handlar om. Marken ska återställas och en del kan säkert inte kan göras förrän snön försvunnit, säger Mats Nordblad, projektledare för fastighetsavveckling på Trafikverket.

Byaföreningen i Kolforsen har velat behålla stationshuset, en kamp som GD rapporterat om vid ett flertal tillfällen. Föreningen har också fått ett erbjudande om att ta över huset, men har avböjt. Det är Niclas Carlsson glad för nu. Stationshuset visade sig vara i ett mycket dåligt skick.

– I efterhand kan vi konstatera att vi har tagit ett bra beslut. Huset var bara panel och vindpapp och det mesta var ruttet, säger han.

Däremot är Niclas Carlsson kritisk till att förfallet tilläts gå så långt. Felet ligger hos Järnvägsmuseet, anser han. Museet har hyrt Kolforsens stationshus internt inom Trafikverket, bland annat i syfte att ordna turistturer från Gävle till Kolforsen i samarbete med byaföreningen. Ett fåtal turer har också gått.

– Men mest har det bara stått. De hade glömt och stänga någon taklucka så det har regnat in i flera år, säger Niclas Carlsson och lägger till att föreningen fick vänta i fyra år på en nyckel till huset.

Järnvägsmuseets chef Robert Sjöö slår ifrån sig kritiken.

– Där är vi helt oskyldiga. Vi äger inte ens byggnaderna vi har i Gävle utan hyr internt. Vi kan aldrig ta på oss något fastighetsansvar, säger han.

Mats Nordblad, projektledare för fastighetsavveckling på Trafikverket, ger Robert Sjöö rätt. Ansvaret är Trafikverkets centralt, menar han.

– Trafikverket har brustit i underhåll, det kan man säga, men det är ju bristen på medel som är orsaken till det.

Trafikverket har på uppdrag av regeringen avvecklat ett stort antal fastigheter.

– Staten ska inte ta något ansvar för byggnader som inte används och behövs. Då ska trafiken och järnvägen prioriteras i stället, säger Mats Nordblad.

Stationshuset i Kolforsen fick stå i 127 år. I går revs det.

Mer läsning

Annons