Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockelbo och Gävle klättrar

Ockelbo beskrivs som en komet i årets skolranking.

Annons

– Ett resultat av det Perslundaskolan lagt sitt krut på, säger skolchefen Lotta Wennlund.

Även Gävle avancerar – till 136:e plats.

Förra året rankades Ockelbo som 278:e bästa skolkommun i Sverige. Nu har kommunen avancerat till plats 201 och framställs som länets främsta skolförbättrare.

En av parametrarna visar att kommunen har en hög andel utbildade lärare. Men lärarlönerna tillhör fortfarande de absolut lägsta i landet, bara i två andra kommuner tjänar lärarna sämre.

Fjolårets dåliga placering gjorde att utbildnings- och kulturnämnden tog fram en åtgärdsplan. Men Lotta Wennlund tror inte att just den planen påverkat årets resultat så mycket.

– Snarare är det ett resultat av det Perslundaskolan lagt krut på under 2010. Bland annat har stödverksamheten förändrats och uppföljningen av eleverna förbättrats. Högre lärartäthet är en annan förklaring.

Men det är långt till det mål som fullmäktige satt upp:

– Ockelbo ska tillhöra de 50 bästa skolkommunerna i landet år 2014, säger Lotta Wennlund.

Gävle hamnar på 136:e plats i Lärarförbundets rankning – betydligt bättre än förra året.

Men när det gäller elevresultaten ligger Gävle i botten.

Gävle har klättrat 27 placeringar jämfört med förra året, och gjort förbättringar när det gäller resurser till skolan, andel utbildade lärare och lärartätheten i grundskolan. Men när det gäller andel elever godkända i alla ämnen i årskurs 9 och meritvärde i årskurs 9 ligger Gävle kvar bland de sämsta i Sverige.

– Det verkar som om pengarna inte når eleverna. När man satsar på skolan och säger skolan först, som man gör i Gävle, ska vi inte rasa 59 steg när det gäller hur många elever som är godkända i alla ämnen, säger Tomas Pettersson, huvudskyddsombud i Lärarförbundet i Gävle.

Lärarlönerna i Gävle hamnar på plats 28, men enligt Britt-Marie Westman, ordförande för avdelningen i Gävle, är det lönerna för förskollärare och fritidspedagoger som drar upp statistiken.

– Man måste satsa på alla lärargrupper. Annars får vi inte de duktiga lärare som behövs för att få bättre resultat bland eleverna, säger hon.

Mer läsning

Annons