Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stationshuset från 1886 rivs

/
  • Tågstationen i Kolforsen har funnit sedan 1800-talet. Byggnaden används inte längre för tågtrafiken, men för byborna är den en samlingspunkt och ett kulturminne. Niclas Carlson är en av många engagerade i byföreningen.

Invånarna i Kolforsen får inte behålla sitt stationshus från 1886. Redan i år rivs byggnaden.
– Vi avvecklar alla våra byggnader som inte behövs för järnvägsverksamheten, säger Mats Nordblad på Trafikverket.

Annons

GD har tidigare skrivit om invånarna i byn Kolforsen i Ockelbo som kämpat för att behålla sitt rivningshotade stationshus. De ville använda byggnaden till kafé, ateljé, loppis eller hemslöjd.

– Stationshuset är en samlingspunkt i byn. Om huset jämnas med marken försvinner kultur och historia från platsen. Huset började användas när kol, tjära och virke transporterades från Kolforsen, berättade Niclas Carlson från byföreningen när GD gjorde ett besök i november 2010.

Föreningen fick ett erbjudande om att ta över stationshuset för fem kronor. Men byggnaden är i så dåligt skick att en upprustning beräknas gå på cirka 250 000 kronor.

Vid senaste årsmötet beslutade byföreningen att avböja erbjudandet just på grund av den höga kostnaden.

Föreningen hade behövt en så kallad överlåtelsepeng på 250 000 kronor för att kunna ta över huset. Att riva huset kostar mer än så och därför hade det inte varit helt orimligt om Trafikverket gått med på att stå för renoveringen.

Men Mats Nordblad, fastighetsavvecklare på Trafikverket, menar att det i framtiden kan bli aktuellt att återlösa byggnaden med tanke på att tågen blir snabbare och kör med allt tyngre last.

– Byggnaden ligger för nära spåret. Det känns inte rimligt att betala 250 000 för något som vi kanske måste ta tillbaka om 10-15 år, säger han.

Nu närmast väntar vidare förhandlingar med bygg- och miljönämnden i Ockelbo.

– Men vi har inte så många andra val än att riva. Säkerligen sker det under nuvarande år, säger Mats Nordblad.

Mer läsning

Annons