Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Agent med rätt till Elvis

/
  • År 1992 träffades Hasse Skoog och Priscilla Presley för första gången. Här är ett senare möte i Memphis.
  • Hasse Skoog har rättigheterna till Elvis i hela Skandinavien, på Island och i samtliga baltiska länder.
  • Varje år skickar familjen Presley en exklusive julsingel till Hasse Skoog och andra agenter i världen.
  • Hasse Skoog är en så aktad gäst på ­Graceland att han hedrats med en ­symbolisk nyckel till porten.
  • En gång fick Hasse ett inbjudningskorttill ett möte i form av en Blue Suede shoe.

Hasse Skoog, 61, från Sandviken äger rättigheterna till Elvis Presleys musik. Ungefär vartannat år åker han till Memphis för att träffa familjen Presley.

– Priscilla är inte lika aktiv i rättigheterna längre, nu har dottern Lisa-Marie tagit över, säger han.

Annons

Vad gör Peter Settman om han vill att det ska sjungas en Elvis-låt i programmet ”Så ska det låta”? Jo, han ringer till Hasse Skoog och ber om tillstånd.

Om någon vill göra en egen version av en Elvis-sång måste Hasse Skoog först kontaktas för ett godkännande.

Att ha Elvis ”A Little Bit Less Conversation” som introduktionsmusik till programmet Babel hade inte varit möjligt utan Hasses välsignelse.

Till och med om någon vill göra reklam för tandkräm och skämtsamt använder ”Love Me Tender” som slogan ska tillstånd sökas hos Hasse Skoog från Sandviken.

Han har rättigheterna till Elvis i hela Skandinavien, på Island och i samtliga baltiska länder.

Han var det också som skötte förhandlingarna åt familjen Presley när Elvis hamnade på Spotify i länderna.

– Men om någon vill göra originalversioner av låtarna och om de inte används i reklam, filmer eller musikaler behövs inget tillstånd, säger han.

– Varje gång Elvis spelas får jag stim-pengar, de betalas ut tre-fyra gånger om året. Men jag har inte blivit rik på rättigheterna.

Alltihop började när han var VD på musikförlaget och produktionsbolaget Peer Music. Hans vän Michael Sukin bad honom komma till London. Året var 1990.

I London blev han presenterad för Joseph Hanks, ett slags god man åt Elvis dotter Lisa-Marie Presley.

– Hon var enligt amerikansk lag för ung för att ha rättigheterna för ett så stort bolag som det handlade om, säger Hasse Skoog.

I egenskap av VD i musikförlaget Peer Music fick han erbjudandet om rättigheterna till Elvis musik i Skandinavien.

– Jag var inget större Elvis-fan på den tiden. En av gubbarna frågade vilken min favoritlåt var. Jag svarade ”Suspicion” och fick sjunga en bit ur den, säger han.

Han signerade avtalet och efter en lunch satte han sig på planet hem till Sverige igen.

Sedan dess har han och andra agenter vartannat eller var tredje år haft en sammankomst i Memphis med Elvis före detta fru, Priscilla Presley, som ordförande.

Då görs besök i legendariska skivstudion Sun Record där Elvis spelade in sina första låtar. Graceland, Elvis palatsliknande hus, besöks också varje gång.

Från början låg rättigheterna hos bolaget Peer. Men när Hasse Skoog efter nästan 25 år slutade där för att börja jobba som projektledare på arkitektfirman TEMA fick han ett samtal av Michael Sukin.

– Han var nöjd med mig och sa att han ville fortsätta jobba med mig och inte förlaget Peer. Då övergick rättigheterna till mig i stället, säger han.

Hasse Skoog är ursprungligen från Örta i Sandviken.

Som ung jobbade han på ungdomsgården Seljansborg och sägs ha haft ett finger med i spelet i ett par discoklubbar i staden.

Till Peer värvades han som talangscout och låtskrivare. Rätt snabbt avancerade han till VD för bolagets skandinaviska del.

Numera bor han i Bromma och besöker Sandviken då och då.

– Jag brukar åka och besöka mina föräldrar och syskon och för att titta på bandy. Särskilt när det blir dags för slutspel.

Mer läsning

Annons