Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilköpare får stöd av ARN

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, rekommenderar Gösta Samuelssons Bil AB att åtgärda trasig luftkonditionering i en begagnad bil.

Annons

Gävlebon Michael Fredriksson köpte i slutet av maj förra året en begagnad Kia Carnival, årsmodell 2003, av Gösta Samuelssons Bil AB i Sandviken.

Efter en vecka slutade luftkonditioneringen att fungera i bilen och han ville därför att försäljaren skulle åtgärda felet. Men Gösta Samuelssons Bil AB tyckte inte att det var deras ansvar, bilen hade gått mer än 20 000 mil och luftkonditioneringen omfattades inte av den lämnade garantin.

I sin rekommendation ger ARN Michael Fredriksson rätt.

Nämnden hänvisar till konsumentköplagen som säger att om ett fel visar sig sex månader efter att en vara levererats är det säljarens sak att bevisa att det inte fanns vid leveransen.

Michael Fredriksson är givetvis nöjd med rekommendationen, som Gösta Samuelssons Bil AB följer.

– De har åtagit sig att laga AC:n. Det gör de nu när ARN har kommit med sin rekommendation, säger han.

Gösta Samuelssons Bil AB bestrider inte rekommendationen, men är inte helt nöjda med ARN:s avgörande i tvisten.

– Vi tycker inte att det är enligt regelverket, hårfint i så fall. Men vi följer alltid ARN:s rekommendationer, säger platschefen Jörgen Lundborg.

Mer läsning

Annons