Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det är inte svart eller vitt alla gånger”

Sandvik är medvetet om problemen hos Norilsk Nickel och Vedanta men upplever att bolagen förbättrar sig.

Annons

– Företag som har en trovärdig plan för hur de ska bli bättre kan vi ändå göra affärer med, om de följer planen, säger informationsdirektören Jan Lissåker.

GD träffar Jan Lissåker och Bo Berglund – chef över Sandviks uppföljningsarbete när det gäller hållbarhetsfrågor – i ett konferensrum på det före detta huvudkontoret i Sandviken. Med en julkortslik vinter utanför fönstret och kaffe och kanelbullar på bordet känns steget till Niyamgiriberget i Indien eller till Norilsk i Sibirien långt.

Men utvecklingen i Indien och Ryssland följs noga av Sandvik och hållbarhetsfrågorna är ständigt närvarande för företaget, bedyrar Lissåker och Berglund.

Men ni har uppförandekoder och CSR-policys och på hemsidan står det att Sandviks affärer ska kännetecknas av en ”hög etik”. Hur går det ihop med affärerna med Vedanta och Norilsk Nickel?

JL: "Vår CSR-policy är något som vi som bolag och alla våra medarbetare ska leva upp till och vi jobbar också för att våra leverantörer och kunder ska följa den. Men det är inte svart eller vitt alla gånger och det finns ett visst tålamod så länge vi ser en förbättringsprocess."

Utifrån sett verkar tålamodet vara ganska stort ibland. Problemen med Norilsk Nickel och Vedanta är ju inte nya.

BB: "Det är ungefär som AP-fonderna svarar på den frågan, varför är ni kvar i det här bolaget? Jo, vi vill vara kvar för att vi vill ha möjligheten att påverka."

JL: "Vi gör väldigt många affärer över hela världen och en del av dem är besvärliga och en del av dem är utmanande och då är det upp till oss att ta ställning. Då får vi fråga oss: Tror vi att vi kan påverka så att vi kan försvara det här framöver? Kan vi i så fall vara kvar eller vad ska vi göra? Det är vår utmaning att ta ställning till det, och det är inte alltid lätt."

"Men vi har inte råd med att bli förknippade med oetiska affärer eller annat agerande som strider mot vår policy."

Finns det aldrig tillfällen när ni ser mellan fingrarna av någon anledning?

JL: "Nej, för börjar man tillåta sånt medvetet så är det väldigt svårt att dra en gräns. Det absolut enklaste, som representant för koncernledningen, det är att hela tiden vara kristallklar: Det är inte acceptabelt. Sedan är ju situationerna lite olika och emellanåt så gör vi säkert affärer med kunder som exakt i nuläget inte klarar att leva upp till vår uppförandekod. Men företag som har en trovärdig plan för hur de ska bli bättre kan vi ändå göra affärer med, om de följer planen".

Jan Lissåker och Bo Berglund säger att Sandvik tidigare avslutat affärer när kunder och leverantörer inte levt upp till kraven, även affärer med stora kunder. De säger också att Sandvik riktat krav om förbättringar både mot Vedanta och Norilsk Nickel.

Vad händer om kraven inte efterlevs?

BB: "När det gäller leverantörer så får inköpsorganisationen överväga att ta bort leverantören. Vi gör löpande uppföljningar av främst leverantörer och i synnerhet de där vi har ställt krav på förbättringar".

Men återigen, tålamodet verkar vara stort ibland. Norilsk Nickel har skitat ner länge.

BB: "Jag har varit i både Norilsk i Sibirien och på Kolahalvön och man ska ha klart för sig att det mesta av problemen härstammar från långt tillbaka i tiden, det är ett fruktansvärt arv de har med sig, en enorm barlast. Norilsk som stad är en av de mest förorenade i världen men det är ju inte främst på grund av den nuvarande verksamheten utan det är ju ett arv från förr i tiden, det mesta. Men sen är det ju så att de fortfarande håller på och jobbar med det."

JL (om Vedanta): "Vi har inlett en dialog och fått en positiv respons. Sedan får vi se om de lever upp till vad de har sagt. Det är den feedback jag har fått."

Fotnot. CSR står för Corporate Social Responsability, vilket brukar översättas med ”Företagens sociala ansvar”.

Mer läsning

Annons