Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elförsäljare utgav sig för att samarbeta med Sandvikenhus

I torsdags fick flera av Sandvikenhus hyresgäster besök av personer som ville sälja elabonnemang. För att få erbjudandet att låta lite bättre utgav sig försäljarna för att ha ett samarbete med bostadsbolaget, något som var lögn.

– Vi vill uppmärksamma våra hyresgäster på att vi inte samarbetar med några elföretag, säger Patrik Skoglund, vd för Sandviken hus.

Annons

Det var i torsdags som hyresgäster från bolagets olika områden som reagerade och hörde av sig till Sandvikenhus. De hade kontaktats av elbolaget Telinet Energi AB, som ville sälja elabonnemang och utgav sig för att ha ett samarbete med bostadsbolaget.

– Jag lyckades få tag i dem och sade att man inte får utge sig för att ha ett samarbete med oss, när man inte har det. De skulle ta upp det med sina säljare, som jag uppfattade det skulle de ta tag i det här på en gång, säger Leif Jonsson, servicechef, Sandvikenhus.

Men skadan var redan skedd. En hyresgäst hade hunnit teckna ett avtal. Leif Jonsson pratade med hyresgästen som var ångerfull och ringde sedan Telinet Energi AB.

– Jag sade till representanten för elbolaget att en hyresgäst, eller rättare sagt en person hyresgästens familj, hade tecknat ett avtal och var orolig. På elbolaget lovade de att häva kontraktet. Det kändes bra att de såg det på vårt sätt och gick oss till mötes.

I ett pressmeddelande skriver Sandvikenhus att de vill betona att de inte handhar elabonnemang överhuvudtaget.

GD har sökt Telinet Energi AB.

Mer läsning

Annons