Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enkät om färdtjänsten sågas

De nya färdtjänstreglerna som infördes 2010 kan bli permanenta i Sandviken. Enligt en enkätundersökning tycker de flesta brukare att det nya regelverket fungerar bra. Men handikapporganisationerna sågar enkäten.

Annons

Det nya länsgemensamma regelverket för färdtjänst infördes av Sandvikens kommun i juni förra året. Protesterna från handikapporganisationerna i Sandviken, HSO, blev högljudda och det var framförallt kravet på så kallad riksfärdtjänst för resor till Gävle och Valbo som inte gillades. Riksfärdtjänst innebär bland annat att resorna måste beställas några dagar i förväg. Tidigare gick det att resa tre mil in i en annan kommun utan riksfärdtjänst.

Kommunfullmätige beslutade att utreda frågan igen i syfte att återinföra tremilsgränsen men i det beslutsunderlag som arbetsmarknads- och trafiknämnden lagt fram inför nämndssammanträdet i nästa vecka förordas snarare att reglerna permanentas. Det har fått HSO i Sandviken att se rött.

– Det är djupt upprörande att man inte följer fullmäktiges beslut. Fullmäktige beslutade att göra en utredning i syfte att återinföra möjligheten att resa tre mil utanför kommungränsen. Nu har man i stället undersökt möjligheten att återinföra tremilsgränsen. Och när man ändrar orden på det viset blir innebörden en helt annan, säger HSO:s ordförande Elisabet Lindelöf.

I höstas genomförde förvaltningen en enkätundersökning bland färdtjänstanvändarna och den visade att de nya reglerna tagits emot ganska väl, trots de inledande protesterna . Nu har ytterligare en undersökning gjorts och även den här gången har 85 procent av de 2010 tillfrågade sagt att det nya regelverket fungerar bra. Samtidigt har andelen missnöjda minskat.

HSO ger dock inte mycket för enkäterna.

– Man har frågat var tionde person och vissa kanske inte åker speciellt mycket färdtjänst alls. Det här handlar ju om den grupp som är gravt funktionshindrade och som måste utnyttja färdtjänst, som inte har något annat alternativ, säger Elisabet Lindelöf.

Arbetsmarknads- och trafikförvaltningen ger nämnden tre alternativ att ta ställning till. Det första är att dagens regler behålls och på sikt anpassas helt efter de länsgemensamma reglerna. De andra två alternativen innebär att man backar från de nya reglerna i olika grad. Något som enligt beräkningarna skulle kosta mellan 300 000 och 800 000 kronor.

Förvaltningschefen Leif Jansson menar att det är nämndens sak att göra en politisk bedömning men säger samtidigt:

– Det finns inget i reseunderökningarna som gör att vi ser någon anledning att ändra reglerna.

HSO säger ju att enkäterna inte tar hänsyn till de mest behövande. Förstår du den kritiken?

– Det finns alltid grupper i gruppen och olika grader av handikapp men det vi har att göra är att följa den gällande lagstiftningen. Vi har frågat 20 procent av brukarna i de båda undersökningarna och det är ett statistiskt hållbart underlag.

Mer läsning

Annons