Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fallande orderingång för Sandvik

/
  • Sandvik ökade vinsten tredje kvartalet men fallande orderingång skvallrar och en hårdnande marknad.

Sandvik ökade vinsten i det tredje kvartalet jämfört med samma period 2011 men landade ändå under förväntningarna. En kraftigt försämrad orderingång vittnar om en tuff framtid.

Annons

Sandvik redovisar en vinst före skatt på 2 852 miljoner kronor för tredje kvartalet 2012. Det kan jämföras med vinsten på 1 110 miljoner kronor motsvarande period 2011. En rejäl ökning med andra ord men resultatet för tredje kvartalet 2011 belastades av stora omstruktureringskostnader och när resultatet justeras för dessa så landar Sandvik i stället på en nedgång på två procent.

Analytiker hade, enligt Reuters, i genomsnitt räknat med en vinst på 2 932 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick till 23 424 miljoner kronor och minskade därmed något från 23 528 miljoner kronor ett år tidigare.

När det gäller orderingången syns en kraftig tillbakagång. 24 825 miljoner kronor i tredje kvartalet 2011 blev till 21 795 miljoner kronor under samma period i år, en minskning med tio procent.

För affärsområde Sandvik Materials Technology, SMT, fortsätter det att gå tungt. Orderingången föll med elva procent och försäljningen med sju procent. Trots det lyckas SMT vända minus till plus i och med vinsten på 180 miljoner kronor. Enligt Sandvik är den förbättringen ett resultat av förändringsarbetet inom det så kallade Step change-programmet.
Bolaget har därför beslutat att Step change ska förlängas och det innebär bland annat att ytterligare 300 miljoner kronor ska sparas inom affärsområdet. Några personalneddragningar ska dock inte vara aktuella, enligt IF Metalls ordförande på SMT Bo Boström. Till GD säger han att det i stället handlar om ”vardagsrationaliseringar” inom SMT:s verksamheter runt om i världen.

Med anledning av den sjunkande orderingången inom koncernen flaggar koncernchefen Olof Faxander för åtstramningar.

– Vi anpassar produktionsnivåerna till följd av den marknadsförsvagning vi noterat. Olika scenarion utvärderas för att kunna anpassa kostnaderna till de nya marknadsförhållandena. Den gemensamma målsättningen för oss är att både proaktivt och effektivt hantera ett potentiellt svagare affärsklimat utan att det påverkar våra långsiktiga tillväxtplaner negativt, säger han i rapporten.

Mer läsning

Annons