Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färdtjänstens rutiner kritiseras

En 91-årig kvinna skulle åka färdtjänst från Sandviken till dottern i Österfärnebo. Men chauffören körde först till Hofors och den gamla kvinnan missade julmiddagen med sina släktingar.

Annons

Färdtjänsten fungerar illa för en 91-årig kvinna som bor i Sandviken. Vid flera tillfällen har hon fått sitta flera timmar i bilen då chaufförerna gjort andra resor med henne som passagerare.

På själva julafton hade hon i god tid beställt färdtjänst för att resa till dottern i Österfärnebo. Där var det släktmiddag, med släktingar från Stockholm och Södertälje, klockan tolv så färdtjänsten skulle hämta henne 10.45. Kvinnan hade speciellt sagt till om att hon måste vara framme klockan tolv.

Men chauffören hade fått andra körningar genom den samordning som eftersträvas. Så först var han försenad med tio minuter och sedan gick färden till Hofors där chauffören gjorde flera kortare resor innan han körde till Österfärnebo.

Kvinnan kom fram 13.10. Då var middagen över och släktingarna hon tänkt besöka skulle själva åka till andra släktingar.

Resan mellan Sandviken och Österfärnebo beräknas ta runt 45 minuter, men på julafton fick den 91-åriga kvinnan sitta över två timmar i bilen.

Dottern har skrivit till kommunen och beskrivit en annan resa som hennes mamma fick göra förra året. Den gången körde bilen med kvinnan mot Österfärnebo men tog av i Österbor, några kilometer tidigare, och körde över Vinnersjö till Hedesunda. Därefter blev det en resa till Valbo innan chauffören körde till dottern i Österfärnebo. Sammanlagt fick kvinnan åka över 15 mil för att komma till dottern som bor fyra och en halv mil bort.

Dottern ifrågasätter samordningen av resor då hennes mamma ska tvingas åka till andra kommuner och tvingas sitta i bilen i timmar. Nu vill dottern ha svar på vad kommunen ska göra.

Färdtjänsthandläggaren Birgitta Eklöv medger att det har varit en riktigt eländig julresa för 91-åringen. Hon ska nu ta upp resans förlopp med planerare och utförare för att få klarhet i varför det blev så fel.

– Alla resor är inte perfekta, men det här var riktigt olyckligt och jag tycker synd om henne, säger hon.

Hon påpekar att situationen ändå inte är unik. Någon eller några gånger per år får man in uppgifter om en riktigt dålig reseplanering som drabbar resenären. Ändå fungerar färdtjänsten bra och bara någon promille brukar resultera i klagomål.

Mer läsning

Annons